Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Opsigelse af lejer
Forfatter: 
Dato:  02-12-2012 17:45

Hej alle.

Jeg har fået et lille problem som jeg gerne vil høre jeres mening om.

Jeg har 5 indlejere i min stald og vi plejer altid at kunne hjælpe hinanden og finde ud af tingene sammen. I sommers kom en ung pige på 17 år og spurgte om vi havde en boks ledig. Det havde vi og hun ville gerne opstaldes hos os. Hesten stod dengang på en rideskole og hun gav os fonemmelsen af at hun havde styr på pasning af heste og i det hele taget var en frisk pige som vi ikke ville få noget bøvl med. Virkeligheden viste sig at være en anden. Hesten skulle være 5 år men der vsr mange ting der indikerede at der var noget galt. Der manglede bla.nogle tænder og det viste sig at hesten kun var 2.. Den var tilredet var det vi fik at vide.. (men var den det?)Det viste sig hurtigt at hun ingen forstand har på heste og ingenting aner om den daglige omgang med heste. Hun har ingen ide om hvilket fodder den skal have ( det er en araber blanding) og hun mener at den bar skal have noget fodder... Nu til mit dilemma. Hesten bliver ikke stimuleret den er ude 2 timer dagligt sammen med de andre men ingenting gøres der for at få hesten til at bruge sin energi. Der bliver ikke striglet på den. Der trækkes ikke ture eller longeres eller andet som man kan gøre når nu den ikke er gammel nok til at blive redet.Vi lukker heste ud i to hold og når det modsatte hold er ude står den og kaster sig fra side til side i boksen den vejrer med hovedet og blir ved indtil holdet kommer ind igen.

Jeg har snakket med hende men min fornemmlese er at det flyver lige igennem hoivedet og intet blir gjort. Hvad gør jeg skal jeg be hende flytte hesten fordi jeg ikke kan holde ud at se på det? ( det får hesten det nok ikke bedre af) eller hvad gør man?

Hilsen Torben

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er alt for lidt
Forfatter: 
Dato:  03-12-2012 09:07

foldtid for en unghest. Kan du ikke arrangere det sådan at den kommer til at gå på fold hele dagen? Den er jo allerede begyndt at få stereotyp adfærd i stalden.

 

Dette med fodring og mangel på samme og manglende viden om fodring - forskellig opfattelse af hestens behov for stald contra foldtid - har ført til at jeg kun har fuldpension i min stald, hvor vi sørger for alt også ind- og udlukning. På den måde bliver hestene passet på den måde jeg vil ha.

 

Jeg ville personligt ikke have noget problem med at en unghest ikke bliver trænet, longeret, gået tur med eller striglet - når blot hesten havde adgang til dagsfold og i øvrigt så ud til at trives. D

 

Så det første jeg vill gøre hvis det var min stald var at indføre dagsfold for den unge hest selvfølgelig i selskab med andre. Derudover ville jeg tage en snak om fodring med den unge pige og evt tilbyde at det var noget du stod for så du vidste at den fik det den skulle ha.

 

mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg studser...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 18:43

godt nok over den her sætning: Hesten bliver ikke stimuleret den er ude 2 timer dagligt sammen med de andre...

 

Forhåbentlig misforstår jeg dig, hvis jeg på den baggrund konkluderer at jeres heste generelt kun er ud 2 timer om dagen?

 

Iøvrigt kan jeg kun tilslutte mig Heidi's indlæg ovenfor....

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til Dorte
Forfatter: 
Dato:  06-12-2012 08:08
Hej Dorte. Det er korrekt at vores heste kun kommer ud to timer dagligt det er fordi vi lukker ud i to hold og da vi alle er på arbejde kommer hestene ikke ud før kl. 15 (fra 15til 17 og 17til 19) så er den dag gået. Derud over er det jo så op til folk selv hvor meget de ridder og hvad de ellers laver
0
0
Svar på denne tråd
 
 Stakkels heste..
Forfatter: 
Dato:  06-12-2012 08:12

eller også er det måske mine der er stakkels.?

 

De kommer ud 6.30 med lidt hø og kommer først ind mellem 15.00-17.00 alt efter hvornår der lige er nogen hjemme efter arbejde..

 

Jeg syntes måske det er jer selv der bør overveje hvordan I holder hest og hvem I tager ind i stalden..

 

En unghest skal ikke aktiveres andet end fold, fold og fold.. Også strigles i ny og næ..

 

 

 


Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foldtid
Forfatter: 
Dato:  06-12-2012 08:47

Kære Torben,

 

Både pigen og du (staldejer) kan gøre noget for at hjælpe hesten uden at det behøver være en opsigelse af lejer.

 

Det kan godt lade sig gøre at lukke hestene ud om morgenen før man tager på job. Men spørgsmålet er om du eller hun vil det?

Her kommer hestene ud ca. kl. 6.30 og lukkes ind igen kl. 17. Vi har to børn og begge fuldtidsarbejde og ingen til at hjælpe i det daglige.

 

Nu ved jeg ikke hvordan det ellers er indrettet hos jer, men 5 heste til udlukning.....ja, ok i skal vente på at de spiser færdig, men selve udlukningen bør ikke tage meget mere end et kvarter.

Her fodrer jeg kl. 5.30, går ind og gør mig selv klar og ungerne, så ved de at imens de spiser morgenmad, så lukker jeg heste ud.

 

Det var også en mulighed at tage en snak med pigen og høre hende om hun mener der er foldtid nok til hendes hest og om hun mener det er det rette sted for en unghest. Og dernæst fortælle hvad du synes og se om i kan finde en løsning i al fordragelighed. Hvis ikke du mener at kunne tilbyde hendes hest en mere fair ordning, så synes jeg egentlig hun bør blive oplyst om at det ikke er stedet for hende og hun bør finde noget der passer bedre til en unghest.

 

Og Torben, jeg har fuld forståelse for at folk selv må klare deres heste, men i dette tilfælde mener jeg I har et ansvar overfor hesten, når nu i ihvertfald erkender at der er et problem.

Så fuld respekt for at man spørger til råds :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2012 13:56

med lullemusen; den manglende foldtid ser jeg som et langt større problem for en unghest, end hvorvidt den bliver stimuleret på anden vis.

 

Kan der ikke ændres på den, mener jeg du bør forklare hende at forholdende i jeres stald ikke matcher hendes hests behov, og meget gerne rådgive om hvad hun bør se efter ved valg af nyt sted.

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 00:23

Ved du hvad.

Det er ikke i orden at holde hest på den måde. Hvis jeres heste skal stå inde til kl 15 pga jeres arb, så synes jeg ikke i skal holde hest! Det er totalt langt ude at i først lukker dem på fold kl 15 hver dag og så kun 2 timer???!

 

Ved du overhoved noget om heste, siden du holder dem på den måde?

 

Ja jeg er dybt rystet!

 

Den plag du har opstaldet skal stå sammen med andre på dens egen alder. Stakkels hest.

 

Det er godt at du kan se det er synd for plagen, men du bør også kunne se det er synd for de andre heste som heller ikke kommer nok ud.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 09:04

Kan virkelig ikke se hvad der er galt i at hestene kommer på fold to timer dagligt....

Samt (går jeg ud fra). Rides eller andet derudover...

 

men nej det er ikke optimalt for en to års...

 

 


Mvh. Lykke

http://staldgrangaarden.dk

Ridning, salg, kommision!


Hundepension på amager!

Tjek http://www.noahognaja.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Charlotte
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 10:33

Hej alle

Svar til Charlotte.

Jeg ved ikke lige hvilke forhold du har til din/dine heste, men her er vi så "fattige" at vi skal på arbejde hver dag så vi kan først bruge tid ved hestene om eftermiddagen. Hestene lukkes ud i de to timer og derudover bliver de redet. Det er hvad vi kan tilbyde med både arbejde og hus og børn. Det er vilkårene for mange jeg kender som også har et almindeligt familie liv med hvad dertil hører. Hvis man tar de heste der står på landets rideskoler står de om vinteren i deres bokse 23 ud af 24 timer i døgnet og de dage hvor de ikke lige bliver passet tja da er det jo så hele døgnet.

Jeg bryder mig ikke om din tone når du mener jeg ikke har forstand på at holde hest. Vi har haft med heste at gøre i over 20 år og hestene har aldrig fejlet/manglet noget. Plaget står sammen med og er på fold med heste der er fra alderen 2-8 år så der er ikke noget der heller.

Det skal siges at stedet her er en selvpasser stald så ud over den fold ordning vi har lavet for at hestene kommer mest muligt ud så er det jo op til hesteejeren selv at sørge for sin hest.

Men jeg vil da gerne vide hvordan du holder hest fordi selvom man har haft med heste at gøre i mange år er det jo aldrig for sent at tilføre sig selv ny viden.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt at du har sympati for pigens hest
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 10:43

Hvordan Torben ønsker at tilbyde hestepasning, rager for såvidt ikke andre end Torben og hans opstaldere!

Derfor synes jeg at alle dem som tydeligvis går i alt for små og fordømmende sko burde holde deres tanker for dem selv. Der er flere måder at holde hest på og Torben's holder sig inde for loven!

Jeg er satme glad for at jeg ikke beskæftiger mig med jeres slags på daglig basis - I burde skamme jer!!

 

 

 

Når det så er sagt, så synes jeg at du skal tage en alvorlig snak med den unge dame. Eventuelt tale med en advokat vedrørende dit juridiske ansvar overfor hesten som opstalder.

Men sig til pigen at en unghest bør modtage følgende:
- heldagsfold, eller endnu bedre, løsdrift
- adlibitum hø
- et unghestefoder

Fortæl hende dernæst hvordan I holder stald, og se om ikke hun forstår at jeres stald ikke er stedet for hesten. Ønsker du hende stadig som opstalder grundet din sympati for hesten, så synes jeg i skal finde en metode, hvor den kan komme på heldagsfold med hø og en kammerat eller 2.

 

 

Til alle jer som mener at heste skal være ude hele dagen om vinteren, kan jeg informere om, at nogen heste ikke bryder sig som den metode. Heller ikke med ad lib hø på tør stor fold, læskur med halm og frostfrit vand + alle dens venner. Jeg er ejer af sådan en hest. Den eeeeelsker sin boks og nægter at være ude mere end 2 timer på en fold beskrevet ovenover (hun går gennem hegnet for at komme ind til sin boks!). Tilgengæld elsker den døgnsommergræs om sommeren, så der er den ude i døgndrift (ja på græs heletiden og den kan godt tåle det).




SJÆLDEN DRESSURSADEL SÆLGES

Sommer Egon von Neindoff

17,5 sæde og bom 32,5

Bommen kan justeres

Sadelen er yderst velholdt!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jah, fordi at..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 11:31

det foregår mange steder er det helt okay at tilbyde sin hest samme forhold

 

Jeg er også så fattig at jeg er nød til at have fuldtidsjob og jeg er jo så bare nød til at stå tidligt op og ordne heste inden jeg tager på arbejde.. Se det overlever de fleste nu nok at gøre.. Hvis man bare stiller det lidt praktisk op tager det altså ikke mange minutter at fodre og lukke ud om morgenen..

 

Jeg har sgu ondt af de heste der bare står i en boks og glor dagen lang.. Især ungheste og derfor skriver jeg også at de bør overveje både hvordan de holder heste og hvem der tages ind i opstaldning.!

 

Hvis de har ene af gamle rideheste der rides, så kan jeg til nøds gå med til de vilkår.. Men ungheste under sådanne forhold er altså lavmålet af hestevelfærd..

 

Tænk hvis jeres unger blev spærret inde på 10 kvadratmeter i 22 timer om dagen og kun kom ud to timer.!

 

 

 


Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 12:07

Til Torben:

 

De heste jeg har i boks er ude fra morgen til aften, dem jeg har i løsdrift vælger selv om de vil være inde eller ude.

 

Hvis hesten har fået beordret boksro af dyrlægen, eller vejret er ekstremt kan jeg forstå man holder dem inde.

 

Men at lade hestene stå inde alle døgnets lyse timer pga man ikke har tid om morgenen til at lukke dem ud , synes jeg er langt ude. Deres øjne har brug for dagslys og kroppen d-vitamin fra lyset.

 

Jeg ved godt det er hårdt at holde hest, men hvis man ikke har den fornødne tid til at lukke dem ud, har man enten for mange heste eller også passer ens livsstil ikke til hestehold. Foreslag: Få en udlukker til jeres heste.

 

Jeg synes det er synd at holde dem i boks i så mange timer, de har brug for at kunne bevæge sig frit(hesten er et steppedyr), få frisk luft, sammenvær med flokken osv.

 

At du overholder loven ændrer ikke mit syn på sagen.

 

Jeg håber du vil tænke over det og få gjort noget ved det.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Torben - jeg forstår...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 13:03

ikke hvorfor hestene ikke kan gå på fold, mens I er på arbejde...?

 

Jeg tror de fleste hesteejere går på arbejde - jeg selv incl. - men som andre foreslår, så må man jo indrette sin rytme, så hestenes behov tilgodeses mest muligt.

 

Du skriver: "vi kan først bruge tid ved hestene om eftermiddagen" - I skal vel under alle omstændigheder bruge tid på at fodre om morgenen, så det må da bare være et spørgsmål om at stå lidt tidligere op, så der også er tid til at lukke ud?

 

Og at de lukkes ud i hold - hvis det er fordi ikke alle kan gå sammen, kan I så ikke dele foldene op?

 

Dette er ikke ment som kritik - jeg undrer mig bare....

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Usaglig debat
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 14:42

Når nu i alle er færdige med at belære Torben om hans hestehold, så kan i jo tage ud og redde samtlige opstaldede heste på de storkøbenhavnske rideskoler som heller ikke går på fold fra 6 morgen til 6 aften....for de må jo alle være lige til en politianmeldelse!!?? Stop nu!

Manden spurgte om han kunne få et godt råd omkring opsigelse af sin lejer og så vælter alsken galde ud fra diverse klogeåger om hvorvidt resten af hans opstaldede heste kommer nok på fold...hvor useriøst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 17:15

Kunne det være at torben simpelthen ikke synes hans heste skal være udenfor uden opsyn i så mange timer?????

øhvis jeg er væk hjemmefra en hel dag så bliver mine heste også inde... Ikke om jeg vil have dem udenfor uden opsyn i 7-9 timer... No @!#$ way... Alt kan ske!

Fat det nu! Ikke alle mener fold er godt!


Mvh. Lykke

http://staldgrangaarden.dk

Ridning, salg, kommision!


Hundepension på amager!

Tjek http://www.noahognaja.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lykke -
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 18:24

det er så småt ved at gå op for mig!

 

Jeg har det så omvendt; jeg vil hellere ha' dem ude end inde når vi ikke er hjemme, men det hænger da nok sammen med at mine heste foretrækker at være ude - og at jeg har gode folde...

 

Nu var mit forrige indlæg formuleret som et spørgsmål, så jeg prøver faktisk at fatte det - men om jeg så nogensinde bliver enig i, at fold ikke er godt, er en anden snak.

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til alle..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 19:40

En ting kan vi vel alle blive enige om at vi har vidt forskellige meninger om hvordan man holder hest.

Men det korte af det lange er at vores heste er ude et sted mellem 2 og 4 timer dagligt og efter ca 1 time står de ved hegnet og vil ind. Hvordan vores opstaldere gør må de om så længe hesten bliver passet, men det gør den her ikke. Vi har prøvet med alle mulige tiltag for at hun skal forstå hesten ikke fungerer under de forhold hun holder den, hun kendte forholdene da hun valgte at flytte hesten her til og jeg mener ikke at en hest på 2,5 år bare skal strigles og gå på fold den skal ud og opleve noget og vi har rigtig mange muligheder for at gå med vores heste da vi bor meget tæt på skov og strand.

Men som udgangspunkt var spørgsmålet ikke om vores heste var nok på fold, men om hvordan man forklarer en pige på 17 at hendes hest ikke har det godt ? uden at gøre hende ked af det for hun ved jo åbenbart ikke bedre...

0
0
Svar på denne tråd
 
 En unghest skal..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 20:09

have lov at være unghest.. Den skal ikke trækkes i skoven, tages ud og se ting..

 

Den skal strigles, håndteres og lære at det mennesker byder den ikke er farligt og den kan stole på at det den bliver budt derfor ikke medføre straf eller smerte..

 

Vi er slet ikke enige om hvordan man holder hest.!

 

De står jo nok ved hegnet fordi I går rundt i stalden, det gør mine også.. Går jeg så ind og kommer ud 5 minutter efter er de daffet igen og græsser..

 

Men I har jo nok blot små frimærkefolde uden græs eller anden føde.. Så ville jeg nok også helst være inde

 

Og Lykke.. Du må helt ærlig være fuldstændig fra forstanden, hvis du ikke mener fold er godt..

 

 

 


Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 foldtid..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 20:09

 

Jeg syntes det er alt for lidt foldtid og kan ikke se hvad arbejde og des lignende skulle være en hindring for at lukke heste ud og ind.

 

Det gør alle dem jeg kender inden de går på arbejde inkl. mig selv.

Jeg skal køre hjemmefra 06.20 og her er alle heste fodret og lukket ud forinden.

Har man ordentlige foldfohold og giver dem halm og wrap derude, så er hestene jo ret ligeglade med om det er mørkt når de kommer ud.

Mine har iøvrigt løsdrifter de kan gå ind og og 5-6 tdr land at gå på.

 

Kan man ikke tilbyde sine heste tid før efter endt arbejdstid, så bør man nok ikke have heste hjemme og da slet ikke tilbyde opstaldning til andre.

Så bør man opstalde sine heste et sted hvor man kan tilbyde optimale forhold.

Man ved jo heste skal bruge min. 8 timer på at gå om dagen for at producere ledvæske, det er jo ikke underligt at heste som står meget stille så får skader - det er unaturligt og synd heste skal stå spærret inde det meste af tiden, og man kan ikke retfærdiggøre sit eget hestehold fordi "andre også gør det samme".


Christine



JULINGAARD

Fjordhesten i avl og sport

 

Vi har plads til en plag mere i løsdriften, se præsentation for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 20:25

kan ikke undgå at studse over at hesten faktisk kun skal ud få timer pr dag.

 

9 ud af 10 større steder, eller steder med stævneheste kommer de ikke ud mere end et par timer om dagen.

 

og i tider som nu med vinter, sne og is og en hest med jern sko, kommer de slet ikke ud.

så kommer de i skridtmaskiner et par timer om dagen.

 

jeg synes også hesten skal gå ude, men sådan er det altså ikke muligt. plus at mange heste faktisk ikke er van til andet end det liv.

 

men det er måske lidt hård kost for en så ung hest.

 

Det er nemt for dem som har heste hjemme (for nogen) at arrangere lang foldtid, men stutterier, slagsstalde, konkurrencestalde osv - kan det være for dyr en løsning at have en hest til at blive skadet pga vejret.

 

så synes nu ikke man skal snakke sådan til folk, loven bliver overholdt og så er det jo op til folk hvad man så eller føler for og/eller passer ind. :-D

 

en anden sag er at så ung en hest bestemt ikke skal være i træning. de kan tage skade af det, fordi de vokser.. :-)

 

sys bestemt du skal tage en stille og rolig snak omkring hvad du føler og så høre om det måske kunne laves så du føler dig bedre tilpas. :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234123
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 22:25

nej vi går ikke rundt ude i stalden, vi går ind, men det ændrer ikke ved at de står ved hegnet og der er sandelig meget græs på marken, og hvis folk ønske at deres heste skal ud kan de bare lukke dem ud, vi har bare sat et minimums krav på at de skal være ude i mindst 2 timer om dagen. Og nej ung heste skal ikke trænes men de skal bestemt håndteres og det blive den stortset heller ikke den er næsten 3 år og kan stadig ikke løfte ben eller stå bundet når den skal strigles og når vi nævner det for hende får vi en sang om at hun har tidligt fri i morgen. jeg er nok kommet frem til at jeg ikke kan hjælpe hende og hendes hest desværre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 12:55
for det første syntes jeg ikke i andre i stalden skal blande jer i hvad hendes hest kan og ikke kan, min egen unghest gik og passede sig selv de første 3 år, godtnok havde han lært at være bundet osv. Men jeg har aldrig haft ham ude på tur og han lever i bedste velgående og for mig var det bare vigtigt han var ude med kammerater på egen alder.

Men hvis i ikke mener hun burde stå der så er det jo bare at sige som det er og så ville jeg heller ikke selv opstalde en hest som kun var ude i 2 timer.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 13:23

carajo; hun kan såmænd bare lukke den ud men det gør hun heller ikke og det er jo som skrevet en selvpasser stald.

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpasningsstald
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 14:13

Vi er selv nyopstartet udlejere og der har været mange overvejelser ind over, inden vi udlejede bokse ud.

 

Når folk har været ude og se stalden, har jeg gjort det meget klart, at hestene bliver passet på min måde.

Kan jeg mærke, det ikke er den måde de vil gøre det på, ja så kan vi ikke tilbyde dem en boks.

 

Ikke fordi de ikke må have en anden holdning til hvordan hestene skal passet, men det vil med sikkerhed give gnidninger og det er ingen tjent med.

 

Indtilvidere har vi et par glade opstaldere. De får det, som de gerne vil have det, da det er samme måde, som jeg vil have det.

 

Vi har valgt ikke at tilbyde selvpas, netop for ikke at være vidne til pasning af en hest, som måske overskrider mine meninger om hestevelfærd.

 

Det er i første omgang mig, som skal være glad for at bo her og gå rundt i stalden. Så hestene skal passet, så jeg kan holde ud at se på det, hver dag

 

Synes mange steder tager alle ind og så bliver der problemer. Vi har alle heste forskelligt og det er ikke nemt at undgå, det giver problemer.

 

Hvis du, som staldejer, har det træls med en opstalder, så ville jeg opsige, hende på en pæn måde. Det er dit sted og dig der skal bo der.

 

Men jeg ville også tænke over en selvpasserstald giver "frihed" for den enkelte, at passe hesten, som de selv vil.

Hvis man ikke kan leve med det, så er det måske ikke en god ide?

 

 

 

 


Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldning
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 16:45

To - fire timer på en fold, der bærer græs, i denne tid, tror jeg er vild luksus, hvis man ser på det, den gennemsnitlige (ride)hest tilbydes i DK.

 

At opstalder tilbydes muligheden for at kunne have sin hest mere ude, kan hun dog ikke bruge til noget, hvis ingen af de andre heste er ude.

 

Når I har et sted hvor foldtiden er så begrænset, bør I, efter min mening, ikke tilbyde opstaldning til andet end rideheste. Jeg synes I, for plagens skyld, skal tilbyde opstalder at hjælpe med at finde et sted, der er mere egnet til en unghest.

 

Heste er vanedyr. Det er en af grundende til, at jeres står ved leddet og vil ind efter en time eller to. I denne tid skal de tilbydes meget grovfoder på folden, ellers er det ikke attraktivt og komfortabelt for dem at være ude. De kan simpelthen ikke holde varmen.

 

I skrivende stund er mine stadig ude. De går i en blandet flok på 17 individer på en fold på ca. 5 hektar. Ingen mudder og 3 baller wrap så alle kan komme til. Jeg kan sidde og se på dem lige nu og ingen står og hænger ved leddet. Et par stykker står og sover mens resten står og gumler i wrapballerne. Når vi henter dem ind omkring ved 19-20 tiden (alt efter vejret) så kommer de trissende lige så stille. Der er ro i stalden om natten, for så er alle trætte og mætte af dagen

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpasser
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 19:52

 

Hov hov hov... Synes nu nok lige at tonen har en træls farve...

 

Ikke en eneste af jer ved hvordan stalden er indrettet eller hvilke regler der er blevet oplyst om INDEN man opstalder sin hest hos Torben. Men det gør jeg! Jeg lejede mig ind for 2 år siden med en 3 års og en 9 måneders. Og jeg er der endnu, og jeg er GLAD for det!

 

Mine heste har store, lyse bokse. Der er HØJT til loftet og det bedste klima jeg har oplevet i nogen stald. Der er ridebane og fornuftige folde.

 

Der er et helt tydeligt regelsæt i stalden som ikke kan tolkes! (Som pågældende lejer er gjort bekendt med, og som Torben netop har lavet for at alle kan "tåle" at være der)

 

Der er her tale om en selvpasserstald hvor hver mand sørger for sin egen hest (bortset fra fodring, som Torben står for, da der fodres med krybbefoder, hø og wrap afskillige gange om dagen inkl. morgen)

 

Ind og udlukning står vi selv for, og i de to år jeg har haft heste i stalden har vi haft nogle YDERST fornuftige ordninger med hinanden hvor vi hjælpes af NETOP for at hestene kan gå sammen med andre og i deres flokke! Men når vi er 5 hestejere og 10 heste bliver det også tungt for os andre i det øjeblik nogen slet ikke deltager. Jeg har selv haft perioder hvor det har været svært at nå det hele, men netop fordi alle gør en indsats har jeg mulighed for at søge hjælp hos de andre i stalden.

 

I den pågældende situation, kan jeg bidrage med min egen fruatration! Jeg har valgt at sælge den ene af mine heste, fordi jeg som mor og studerende IKKE kan tilbyde begge heste det de har behov for. JEG mener at min lille hest på 2½ sagtens kan optage min tid, for den skal nemlig ikke kun gå og se godt ud. Den skulle gerne kunne alt fra jorden inden tilridning. Når man har måtte tage en SVÆR beslutning om at sælge noget man holder af, er det ikke sjovt at stå med 2 heste rigtig mange dage alligevel!!! For ja, vi ønsker alle sammen det bedste for den hest som Torben omtaler! Og ja vi giver den mad, wrap, halm og foldtid også selvom pigebarnet ikke dukker op. Jeg finder det yders fornuftigt at hendes hest og min går på fold sammen da de er næsten jævnaldrende (og i øvrigt nyder hinandens selskab) Men men men...

 

Jeg har forsøgt at lave ordninger med hende, hvor en af os lukker heste ud og den anden lukker ind. Jeg ved at hun ikke har vanvittigt meget tid, det har jeg som sagt heller ikke selv og desuden har jeg 17 kilometer til stalden og det ville derfor være for tosset at køre flere gange. Nu er det blevet sådan at jeg er blevet en smule egoist.... Det er meget sørgeligt, men jeg kan ikke længere binde an på at hun overholder sine aftaler. (Så sent som idag har jeg fråsset røven af i 1½ time, mens jeg ventede på hende,for alligevel at blive brændt af) Jeg har forsøgt at rådgive hende i forhold til foder, men hun snakker mig efter munden og omsætter det på ingen måde til handling. Hesten får stadig foder som er fyldt med melasse (SUKKER)

 

Jeg ser en hest som bliver mere og mere indebrændt, er begyndt at stejle i sin boks, den vader fra side til side og kan på ingen måde rumme nogen som helst form for aktivitet i stalden. Jeg forbarmer mig stadig, men som sagt, jeg har taget en beslutning om at jeg ikke har tid til 2 og denne hest kræver bare væsentligt mere end mine to til sammen gjorde.

 

Jeg forstår så udemærket Torbens frustration...

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpasser
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 20:00

 

Der bør i øvrigt nævnes at hesten står i en hel meter møg. I det mindste bagerst i boksen... For dens efterhånden lidt tossede adfærd i boksen gør at den pløjer gulvet frit forrest i boksen. Det er en uge siden jeg sagde til hende at hesten skal stå jævnt og at den får dårlig ryg og dårlige ben af at stå sådan....

 

Mener alle i helgne så også at vi andre skal muge for hende??? Ja undskyld mig men jeg gør det altså ikke!!! Og jeg forstå sandelig også at Torben ikke gør. Tror nok at prisen for opstaldning ville blive lidt en anden hvis Torben skulle sørge for udmugning i alle 10 bokse!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jette.....
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 20:59

Måske du skulle rette dit indlæg til denne person istedet for os, som skriver i denne tråd???

 

Personligt skrev jeg indlægget, fordi jeg selv er staldejer og har haft overvejelser omkring hvis et sådan problem skulle opstå...

Så hvis der er et indlæg, som har en træls farve, så er det da vist dit....

 

Du skriver, der er et reglsæt, så alle kan tåle at være i stalden? Indtil nu er der to fra stalden - dig og TS - som har et problem med hende, der bliver omtalt. Ja, undskyld mig, men så virker det reglsæt, da ik særlig godt...

 

Simpelt, synes jeg det er, opsig dog boksen, hvis det ikke fungere!

 

 

 

 


Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 21:03

tror nu Jette henviser til de svar hvor folk mener TS mere eller mindre ikke behandler hestene godt fordi de ikke kommer mere ud end de gør. hvilket jo er op til folk selv så længe loven overholdes.

:-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpas
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 22:25

 

Stald Lauenborg: Du skal slet ikke være det mindste i tvivl om at pigen som dette opslag omhandler slet ikke er i tvivl om min mening!!! Eller.... Jeg har i hvert fald gjort hvad jeg kunne for at udtrykke den, men jeg kan naturligvis ikke garantere at det er feset ind... Men det fratager mig ikke retten til at deltage i denne debat. Desuden har Lurifax helt ret, mit måske lidt sure opstød var rettet mod dem som mener at Torben nærmest ikke burde have heste. Ja jeg forsvarer ham, og det gør jeg fordi vi har et dejligt sted hvor vi kan snakke om tingene, og hvor vi hjælper hinanden. Og hvor det står mig ganske frit for at lukke min hest ud og ind når det passer mig, og hvor vi har helt klare linjer om at vi naturligvis tager hinandens heste med ud, for alle hestes bedste. Jeg kan der ud over garantere dig for at Torben og jeg IKKE er de eneste som er utilfredse. For som du sikkert kan tolke ud fra hvordan vores dagligdag fungerer, så er vi rent faktisk i daglig dialog med hinanden. Altså næsten alle.... lige bortset fra EN. EN som gav udtryk for noget helt andet end virkeligheden dengang hun kom... Så nej jeg mener ikke Torben kunne vide at hun ikke ville passe sin hest. Jeg mener ikke at Torben kunne have forudset at han ville komme til at stå med en hest som ikke bliver passet.

 

Jeg er ked af at du tog mit indlæg personligt, da jeg faktisk synes at dit indlæg er af de pæne. Så tak for den pæne tone Stald Lauensborg. Altså lige indtil du følte dig stødt og blev personlig overfor mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 00:17

Mht til at loven bliver overholdt, kan jeg oplyse at de dyrlæger, adfærdsspecialister mv arbejdede på at få mere foltid og et decideret foldkrav i hesteloven. Men pga pres fra rideskoler og opstaldningssteder kom loven til at se ud som den gør , bla må en hest stadig stå alene, da birthe rønn hornbæk ikke ville stemme for loven hvis ikke det krav bortfaldt. Så den lov er ikke ideel men et skridt i den rigtige retning.

 

At man først har tid til at tage sine heste ud kl 15 hver dag er uhørt efter min mening. Jeg har stået i selvpasningsstalde før, og de heste der ikke kom nok ud, mistrivedes.

 

Jeg håber den stakkels plag får noget hjælp, minimumskravet er 2 timer på fold, så hvis hun ikke sørger for dette kan i jo få hestens værn eller db til at tale med hende.

 

Grunden til jeg foreslår dette er at i giver udtryk for at hun ikke er til at tale med, og plagen er ved at udvikle sterotyp adfærd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sig dog boksen op..
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 09:13

Ærligtalt begynder jeg at synes, i burde tage jeres kampe i stalden og ikke her.

Jette, nu skriver du, der er flere i stalden, som er utilfreds med hende? Jamen, når selv staldejeren-Torben er utilfreds og flere andre, så opsig dog boksen! Hvad stopper jer?

 

Torben - du spørg i dit første indlæg, hvad du gør... Du opsiger boksen med det samme.

 

Hesten er pigens ansvar ikke dit. Det lyder hårdt og koldt, men hvis ike hun ændre anfærd ved at du/i snakker med hende, ja, så er der jo ikke mere i kan gøre..

 

Og med kun to timers foldtid for en så ung hest ( alle heste- uanset alder, pris eller vane - efter min mening ) ja, så kan den da kun få det bedre ved at komme et andet sted hen, hvor den bliver lukket mere ud.

 

Der er da intet forkert i, at melde ud, hun ikke passer ind og at det går jer andre på.. Men at begynder at udgyde jeres frustrationer herinde hjælper da intet..

 

Jeg har selv stået i en selvpasserstald i flere år og ved godt det kræver et kæmpe stykke arbejde. Men det kræver endnu mere komunikation iblandt alle opstaldere - hver dag.

 

Og Jette, hvis du ik vil have direkte svar på tiltale, så ret tiltalen mere præcis næste gang..

 


Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Chokeret
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 09:30

Jeg er chokeret over der er så mange som åbenbart synes det er okay, at en hest står inde det meste af dagen - uanset hvor fine forhold der findes i stalden. En hest er et slettedyr og bør vandre rundt og ikke være fanget i en boks som om det er et fængsel. Hvis man har hest - skal den da passes ordentligt - uanset om man har arbejde eller langt til stalden eller om det er koldt eller om man har børn eller eller eller. Råber vi ikke konstant op om hvor dårligt det er at køer ikke kommer på græs osv osv. Hvis vi ønsker at vores dyr har det godt, så skal vi da ikke nøjes med at overholde loven. Jeg vil da gøre ALT for at mine heste har det mest optimalt og hvis jeg ikke kan sørge for dette, så må jeg lade være med at have hest.... Vi kan ikke være bekendt at have dyr på den måde. De er jo helt og aldelses i vores magt - så derfor bør vi gøre ALT hvad vi kan for at de STOR trives - ikke bare at de klarer den.... hmmmmm

 

MHT at opsige en lejer, så er det vel bare at give en opsigelse evt skriftligt med en eller to eller tre måneders varsel - det er vel ikke så svært....

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpas
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 11:22

 

Jeg har selv stået i en selvpasserstald i flere år og ved godt det kræver et kæmpe stykke arbejde. Men det kræver endnu mere komunikation iblandt alle opstaldere - hver dag.

 

Vi er jo enige!!!

 

Hvor er det dog imponerende at ALT hvad man skriver her inde bliver tolket til det folk mener kan give andledning til mest mudderkast. Skam jer. Hvis i gider bruge tid på at læse en gang til... Torben forklarer at HAN som staldejer sørger for at ALLE heste er på fold minimum 2 timer om dagen, fordi det er det som står i hans magt. Men samtidig stiller krav til at hver mand skal passe sine dyr efter det enkelte dyrs behov, når de er på hans matrikkel. Det er da ikke for meget forlangt.

 

Mener i virkelig at Torben er et dårligt menneske, fordi han tilbyder mig som bor i et boligkompleks, at mine heste kan stå hos ham, hvis jeg selv gider at passe dem??? Mener i virkelig at Torben af den grund står med det fulde ansvar for 10 heste, og at jeg som hesteejer bare kan holde weekend og sove længe fordi Torben skal jo sørge for mine dyr???

 

Torben er faktisk sit ansvar gangske bevidst! Det er jo for pokker da derfor han spørger efter råd når nu vi ikke rigtig kan lykkes med at løse problemet. Der er da ikke noget i hele verden der er lettere end at stikke pigen en opsigelse, men hvor ender hesten SÅ henne? For ja, vi er faktisk interesseret i hestevelfærd! Vi vil faktisk både pigen og hesten det bedste!

 

Torben skriver:

Jeg har snakket med hende men min fornemmlese er at det flyver lige igennem hoivedet og intet blir gjort. Hvad gør jeg skal jeg be hende flytte hesten fordi jeg ikke kan holde ud at se på det? ( det får hesten det nok ikke bedre af) eller hvad gør man?

 

 

der er to svar i denne tråd... Opsigelse, eller at vi andre passer hendes hest (for ellers skal vi skamme os mere end pigen skal)... I er IKKE fortørnede over at pigen ikke gider at passe den hest som hun selv har valgt at anskaffe sig... Hvis tingene virkelig hænger sådan sammen i virkeligheden, så var der sørme da ingen grund til at jeg valgte at sætte den ene af mine til salg... Den kunne Torben da bare passe. Helt ærligt...

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 11:33

Jette: Jeg er kommet med et forslag lidt længere oppe som ikke er at Torben skal passe hesten eller at hun skal opsiges. Mit indtryk er at i prøver at hjælpe hesten men løber panden mod en mur. Derfor overvej mit forslag da det muligvis kan få pigen til at tage det alvorligt.

 

Mht selvpasning skrev ts at hestene først kom på fold kl 15, jeg fik det indtryk at det er alle hestene på stedet og at han ikke kan lukke dem ud før pga arb. Nu skriver i så at det er en selvpasserstald, så derfor er det jeres eget ansvar at sørge for at de kommer ud.

 

Hvis man ikke selv kan lukke ud om morgenen el formiddag, så må man jo opstalde sin hest et sted hvor det kan lade sig gøre.

 

Mange selvpasserstalde har turnusser hvor man skiftes til at lukke ud og ind, men de fleste steder er det dem der bor på stedet der lukker ud eller at lejere betaler en person for at gøre det.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske handler
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 11:37

måske handler det ikke om mudderkast, men forargelse over at hestene kun er på fold 2 timer daglig - lov eller ej..... Selvfølgelig bør ejeren passe sin hest, men hvis den ellers får mad drikke tørt leje og masser af foldtid er den faktisk allerede godt passet.

 

Jeg kan ikke forstå at man kan undre sig over at hesten bliver mærkelig når den står inde i 22 timer hver dag - det skal da gå galt - og det er fuldstændig korrekt at det er ejerens ansvar. Hvis staldejer ikke kan lukke ud, så må ejerne saftsusemig gøre det med det samme og hver dag - andet kan man ikke være bekendt - lov eller ej (igen).

 

Det er vores fornemmeste ansvar som ejere af forsvarsløse dyr at passe dem fulstændig så vi kan stå inde for at de trives og HAR DET GODT og vi kan se os selv og hestene i øjene hver dag. ALT ANDET er fuldstændig uansvarligt.

 

Dyr skal ikke bare nøjes. De skal da have det godt og føle at vi passer godt på dem. Kan man være andet bekendt?

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpas
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 12:08

 

Charlotte det kan da godt være man skal have nogle autoriteter til at tale med hende...

Du har helt ret. Torben har ikke mulighed for at lukke hestene ud før kl. 15, og det er derfor den service han kan give. Jeg er mere end velkommen til at lukke heste ud om morgenen og naturligvis sammen med de andre. Og dette har jo fungeret fordi vi er der på forskellige tider af dagen, og fordi vi kan snakke om tingene. Men jeg har EN hest fordi det er det min fritid tillader. Derfor er vi jo afhængige af hinanden så det er ikke er en og samme person som står med 10 heste hver dag.

 

Sinoxen: Vi undrer os på ingen måde over at hesten bliver underlig af at stå inde 22 timer. Det er jo derfor Torben beder om råd til hvordan vi får pigen til at deltage i ind/ud lukning. Så sent som igår lukkede jeg heste ud (også hendes) Og havde en tydelig aftale med hende om at hun skulle komme kl. 16 og lukke dem ind. kl. 15.35 får jeg en besked om at det kan hun ikke alligevel.... Som tidligere skrevet har jeg 17 kilometer hver vej og jeg skal derfor enten blive rigtig mange timer i stalden mens hestene går ude ELLER køre 64 kilometer om dagen for at være sikker på at min egen hest kommer både ud og ind igen samt stå med det fulde ansvar for hendes hest. Det er bare ikke okay.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hestene skal ud...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 12:21

Da jeg havde opstaldet i en selvpasserstald kom hestene ud fra morgen til aften. Og der boede ingen på gården, men der var kun os som havde hestene i stalden.

 

Der var personer med børn, fuldtidsjobs og langt til stalden, som havde opstaldet, men hestene kom stadig ud fra morgen til aften.

 

Der er bare ingen undskyldning for ikke at lukke hestene ud. Uanset værdi, faciliteter, job, børn eller andet...

 

Når jeg havde staldvagt stod jeg røv tidligt op og fik ordnet stalden inden turen gik afsted på jobbet. Sådan var vilkårene bare, når man vælger sådan et sted.

 

Der bliver skrevet at i går op i hestevelfærd? Måske er en opsigelse, så hesten kan komme hen til et sted, hvor den kommer mere ud, netop det!

 

Hvem og hvordan i vil få tingene til at gå op i en højere enhed, er da op til jer.

Det folk stejler overfor er undskyldningerne og at der bliver skrevet at hestene ikke kommer ud mere end to timer.

 

 

 

 

 


Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du selv
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 12:23

lukker din egen hest ud og ind hver dag, så kan du vel også tage hendes med. Og sådan som jeg forstår så findes der 3 andre staldlejere. De lukker vel også ind og ud.

 

Du har ret i, at det ikke er dit ansvar - det er hendes, og det skal hun jo have at vide med store bogstaver - men indtil hun tager ansvar, så håber jeg da at nogle vil forbarme sig over hendes stakkels hest (og andres hvis de kun får 2 timer ude dagligt). Det er egentlig (i mine øjne) ligegyldigt om man har langt eller ej, hestene skal passes ORDENTLIGT - og jeg synes bestemt ikke 2 timer er nok dagligt ude.

 

Tænk hvor heldige vi - som mennesker - er, at have det privilegium, at hestene gider os, de stoler på os og de har tillid til, at vi vil passe på dem - og til gengæld så bærer de gerne rundt på os i tide og utide, og gør stort set hvad vi beder dem om, uden at bede om noget til gengæld.....

 

At være ansvarlig for et andet liv - kræver at man virkelig tænker over det man gør mod/med dette liv - uanset hvilket liv vi taler om. Vi vil jo også gerne selv behandles ordentligt ik!

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpas
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 12:44

 

 

Jeg giver snart op... De går ude MINIMUM 2 timer om dagen og FORDI vi gerne vil vores heste det bedste, så gør vi ALT for at få det til at fungere, så de kan gå ude mest muligt. Hvis vi var ligeglade med om de kom ud og hvis vi mente at de bare kunne stå i stalden og glo, så var der jo ikke noget problem vel. Problemet består i at vi har med en pige at gøre som er i stalden 10 minutter og så er hun væk igen... Vi andre står med en hest som IKKE trives!!! JEG har ikke valgt at have en ung araberblanding!!!

 

Hvis vi andre skal slæbe hendes hest ud og ind hele tiden, samt modtage sms'er kl. 18 om vi lige kan strø hendes hest, fordi hun ikke har tid?? Skal vi så også muge ud fordi hun ikke gider? Er det så også os som skal betale foder når hun byder den kun at have råd til at fodre den med franskbrød når det er sidst på måneden??? Hun har ikke haft smed til hesten mens den har stået hos Torben, der er ikke taget gødningsprøve til trods for at der var orm i bestanden, da alle andre fik taget gødningsprøver, OG til trods for at hesten er tynd.

 

Vi står med en hest som IKKE BLIVER PASSET og vi krummer tæer i en sådan grad og synes det er forfærdeligt for hesten!!! Og vi frygter at hesten ikke får bedre vilkår hvis hun flytter den et andet sted hen, for er der mon nogen DER som vil forsøge at hjælpe det stakkels dyr???

 

Så det kan da godt være at det er Charlottes forslag som kan blive relevant...

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan vel..
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 12:49

ikke være så svært at opsige hendes.. Hun passer ikke selv hendes hest som hun skal og det må jo være grund nok til at smide hende ud..

 

Og hvor har jeg næsten ondt af pigen, jeg har på fornemmelsen at der foregår mobning.. Ikke direkte, men sådan som I omtaler hende herinde, ville jeg nødigt være den næste der kom i jeres stald og måske kom til at træde ved siden af..

 

 

 


Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpas
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 12:53

 

Sinoxen: Ja jeg tager hendes med. Men som du kan læse, så bryder hun aftalerne, når hun skal tage heste ind. Den måde vi holder hest på kan KUN fungere hvis vi samarbejder. Hun snakker os efter munden, men det bliver jo ikke omsat til virkelighed.

 

Man bliver bare træt.... Man bliver træt af at have en ekstra hest, og ja jeg ville hellere have beholdt min egen end at skulle passe hendes også. Men som sagt jeg har realtitetssans og ved at jeg ikke kan tilbyde to heste det bedste. Derfor har jeg nu kun en. Torben har det på samme måde. Hvis han havde tid til 10 heste, så havde han dem sikkert selv eller tilbød fuldpas. Men sådan er det bare ikke.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpas
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 13:09

 

Undskyld mig Annemette... Mobning??? Hesten har stået i stalden siden i sommers. Vi har vitterligt forsøgt ALT for at få hende til at forstå at hun er nødt til at passe den hest. Vi har med venlighed forsøgt at få hende til at deltage i dagligdagen, vi har på venskabeligt plan forsøgt at oplyse hende om at hun skal sørge for noget ordentligt foder til hesten osv. Men du mener simpelthen at det er synd for hende??? Mener du at hun er en kompetent hesteejer som vi skal klappe på ryggen, og så bare passe vores eget??? Synes du at vi skal vende det blinde øje til og bilde os selv ind at hesten sikkert er okay, men hvor er det dog synd for pigen??? Er det mobning at vi mener at hesten skal have foldtid og ordentligt foder???

Træder ved siden af??? Vi plejer faktisk at hjælpe hinanden. Vi har forskellig viden og gør fornufig brug af hinanden. Men med denne pige snakker vi for døve ører, og grunden til at Torben har lavet denne tråd er jo, at vi ikke ved hvad vi skal stille op med det.

 

Ja det ville være lettere for os hvis Torben bare smider hende ud. Men en fornuftig dialog ville da være at foretrække, så hesten kan få bedre vilkår og pigen en bedre renere samvittighed. ( det sidste var en konspiration... jeg ved ikke om hun har dårlig samvittighed, men det vil jeg næsten tro )

 

Jeg forstår slet ikke dit indlæg Annemette....

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 13:30

Gud, hvor denne her tråd undrer mig.

Ja, da jeg læste TS's indlæg, tænkte jeg da også det var for lidt foldtid.

MEN nu kom Jette jo og forklarede hvordan det hele fungerer - og at hestene kommer mere ud, men at man bare selv skal sørge for det.

Alligevel bliver folk ved ??


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Diskussion
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 13:34

Der kan være mange grunde til at opstalder ikke lever op til sit ansvar. Det er bare ikke er noget, man skal diskutere på Heste-Nettet. Det må være meget ubehageligt for den pågældende. Fakta er at I kan se, at plagen ikke trives og det er det, TS skal tage ansvar for. Mit forslag lyder derfor stadig på, at TS undersøger, om der, for denne plag, er mere egnede alternativer i nabolaget. Evt. et sted med fuldpas.

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpas
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 13:47

 

Tak BigWhopper

 

Ann du har helt ret. Problemet er jo bare at hun snakker os efter munden, men omsætter det ikke. Hun finder på små historier og i den forgangende uge har hun lovet at komme noget mere ved hesten, og gøre mere ved det, hun har fortalt at hesten skal i løsdrift når hun finder en, hun har fortalt at hesten skulle til en bekendt og stå det næste år, hun har fortalt at hesten skal sælges osv osv osv....

 

Man må håbe at det sidste bliver det som i virkeligheden kommer til at ske. Men som sagt... Ny dag, ny holdning. Det er ikke let at hjælpe, heller ikke med at finde et nyt sted til hesten. For vi ved faktisk overhovedet ikke hvad pigen mener om noget som helst. Lige her og nu mener hun bare det samme som os....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke let!
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 13:59

Jeg forstår jeres frustration. I skal sige hende op MEN hjælpe hende med at finde et alternativ. For hestens skyld. Iht. dyreværnsloven har man som udlejer pligt til at tage ansvar, hvis man kan se at dyret mistrives. Hvis der findes et sted med fuldpas, vil det måske, som det hele ser ud nu, være det bedste for både hest og ejer - ja og alle I andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 14:09

Kan i hive fat i pigens forældre og forklare dem at hun ikke er moden nok til at holde hest? Og hvis ikke der bliver gjort noget ved det så kan konsekvensen blive at få noget udefrakommende autoritet på.

 

Kommer hestene først ud kl 15 eller?? For ts skrev sådan i starten af indlægget:

 

Hej Dorte. Det er korrekt at vores heste kun kommer ud to timer dagligt det er fordi vi lukker ud i to hold og da vi alle er på arbejde kommer hestene ikke ud før kl. 15 (fra 15til 17 og 17til 19) så er den dag gået. Derud over er det jo så op til folk selv hvor meget de ridder og hvad de ellers laver.

 

Derfor reagerer folk på det, da det er alt for mange timer i boks i træk. Dvs at hvis sidste mand/kvinde lukker kl 21 er hestene inde fra kl 21 til kl 15 eller kl 17 næste dag. Dvs de er i boks i 18-20 timer i et stræk. og hvis man er færdig kl 19 så er det endnu længere.

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er rystet
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 19:28

troede kun det var rideskole heste der havde de kår. og alle os med egne heste vi aldrig kunne forene os med tanken om 1 time på fold. det er sku misforstået godhed at tro hestene vil ind. lav 30 bunker på folden med hø hold dem aktiverede og mætte så vil de ikke ind i deres BUR IGEN

0
0
Svar på denne tråd
 
 dumhed
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 21:34

Du er vist en meget uinformeret person Nikkie. Sikke en gang bavl at lukke ud




SJÆLDEN DRESSURSADEL SÆLGES

Sommer Egon von Neindoff

17,5 sæde og bom 32,5

Bommen kan justeres

Sadelen er yderst velholdt!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 00:30

Jeg tænker helt ærligt lidt til det med de trælse farver: Hvad forventer man egentlig, når man lægger ud med at tage et næsten tabu-belagt emne op? Vi ved alle, at heste mange steder, ikke går ret meget på fold. De fleste af os og i hvert fald alle, der nogensinde har læst med på HN, HG o.l. ved, at det er fuldstændig uaccepteret her. Stort set alle, der har hest på sådanne vilkår er kvikke nok til at holde mund med det på internettet - eller kvikke nok til at forvente massiv kritik, hvis man nævner det.

 

Og så synes jeg i øvrigt, at det er en rigtig god ting, at for lidt foldtid er blevet noget, man ikke bør snakke for højt om. Dette sender et kraftigt signal om, at det er uacceptabelt.

 

 

Derudover skal hesten da selvfølgelig opsiges. Hvis hun ikke kan komme op i ordentlig tid om morgenen og lukke hest på fold inden skole/arbejde, skal hun da bare ikke have hest i en selvpasserstald.

 


Mvh. Katja

 


Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 nu er heste
Forfatter: 
Dato:  22-12-2012 00:53

jo lavet til at gå og græsse 20 timer i døgnet... heste sover maximalt- remsøvn- 3 timer i døgnet. Dvs heste som står i boks 22 timer i døgnet er udsat for, i min verden, isolation og overgreb mod deres natur, i så voldsom en grad at det grænser til tortur, lige meget hvor fin stalden er.

 

og med hensyn til den omtalte unghest så har i alle sammen et ansvar, alle jer der kommer i stalden, lige meget om i vil det eller ej. når en hest mistrives må man ikke bare kigge den anden vej og sige det er sørme ikke min hest og ikke mit ansvar.

 

jeg har stået i en stald hvor der blev efterladt en hest. ejeren dukkede ikke op i 3 år, men hun betalte sine regninger, så stald ejer valgte ikke at opsige hende. og ja, den hest hang vi andre på, mht ind og udlukning, behandling a muk, fodring osv, og seføli er det da træls, men man kan sku ikk bare lade hesten kaste sig mod væggen og kigge den anden vej.

 

når det er sagt, sig hende da op, i stedet for at hænge hende ud på internettet. det er mest fair overfor de andre i stalden og bestemt også mest fair for hesten. evt anbefal hende at sætte den i løsdrift... så kan det være den undgår at blive traumatiseret for livet... stakkels dyr...

 

forresten, når i skriver at hun ikke høre jer så tænk lidt over den tone i taler til hende i. som en skriver så virker det ret meget som mobning meget a det der bliver sagt i denne tråd. hvis hun er en genert pige der føler sig overfaldet hver gang hun kigger ud til sin hest, så får i ikke noget ud af at tale til hende, andet end at i skræmmer hende mere og mere væk... og ja så snakker hun jer netop efter munden og venter på i går jeres vej...

 

held og lykke med det hele og jeg håber virkelig at i finder en løsning for den lille hest...


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Goodbye Apollon, My Baby

Goodbye Poseidon, My heart, my soul, my star, my endless night

Goodbye Amalia, My Legendary Pink Lady

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvpas
Forfatter: 
Dato:  24-12-2012 00:32

 

Tak for alle jeres velmenende råd.

 

The Starstone Series: Du har ret i at vi andre også har et ansvar og det er jo netop det vi gerne vil efterleve. Men vi er også nødt til at være realistiske i forhold til hvad vi kan. Jeg selv er blevet koldblodsrytter efter en voldsom rideulykke engang. Så er det bare ikke sagen at stå med en ung araberblanding... Og sådan kan der jo være så meget.

 

Nå men efter at have været på mere eller mindre fuldtidsarbejde i denne sag (for ja vi tager os faktisk af det, selvom vi ikke synes det er en fest) så ser det ud til at problemet løser sig inden udgangen af næste uge...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ansvar som stald ejer
Forfatter: 
Dato:  26-12-2012 11:08

Jeg håber den unge pige som tråden handler om flytter, ikke så meget for jeres og staldejers skyld men for hendes og hestens skyld.

 

der ud over bliver jeg lidt chokeret over at man som staldejer ikke er klar over sit ansvar, for det må jeg nok sige at det fremgår af denne tråd.

 

Som stald ejer har man ansvar for at hestene i ens stald bliver forsvarlige passet, fodret og at der kommer dyrlæge, smed osv.

 

jette


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

Se Kursus Tilbud

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  29-12-2012 21:29

nu har jeg læst ALLE indslagene her i tråden og som de fleste var jeg i starten forarget over hestene kun kom ud 2 timer dagligt..(jeg er selv tilhænger af de står ude så meget som muligt)

 

men da jette så kom på banen indså jeg dette kun var pga hvis folk ik selv havde mulighed for at indgå i en foldordning så kom de kun ud når staldejer kom hjem fra arbejde og dette uden ekstra betaling.

 

så egentlig er foldudluk og indluk ikke en del af det man får i den stald men som jeg forstår det en del man kan deles om med de andre i stalden og det er muligt at ha dem ude i flere timer.men hvis ikke man er villig til at indgå i en sådan ordning så må hesten desværre nøjes med så få timer....

 

så den falder for mig at se tilbage på pigen med hesten som tilsyneladene ik gider sin hest ret meget nu hun ik får lettet bagdelen og ud til sin hest og regner med andre gør hendes arbejde uden betaling til dem der gør arbejdet for hende..

 

det er desværre sådan en del mennesker har det er min erfaring..(står selv på rideskole hvor jeg møder sådanne personer af og til desværre).de regner med selvom de får at vide INDEN de kommer med hesten at der er visse ting man selv skal lave.men så når hesten er der så bliver de væk og regner det som en selvfølge at vi andre i stalden får ondt af deres hest og så lukker ind,giver hø mm og de sagtens kan blive væk uden at arrangere at andre passer hesten eller giver disse penge for de ydelser..

 

så mit forslag til ts (uden at kende pigen) er at ringe til pigens forældre og tage en snak med dem om hvad jeg som staldejer forventer der bliver rettet op på.(vær forberedt på ligegyldighed osv)..

 

evt lave en aftale om de evt betaler mere i staldleje som så går til dem der så tar hendes hest med ud så den derved bliver stimuleret nok og ikke pådrager sig en mere sterotyp adfærd som det lyder på mig som den er ved at udvikle nu..

 

hvis dette ikke hjælper så hiver jeg pigen til side og fortæller det samme.(vær forberedt på hun lyver om hvorfor hun ik kommer)..

 

hvis dette ikke hjælper så vil jeg give en advarsel at hvis disse ting ik bliver rettet op på inden en rimelig dato så kan hun desværre ikke blive i stalden..

 

hvis advarslen ikke hjælper så ville jeg meddele denne pige at fra den og den dato er hun og hendes hest ikke velkommen i stalden..

 

desværre er det sådan mange er og hvis man bliver ved med at give dem lov til det så bliver de ved med at udnytte det..

 

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selvpas
Forfatter: 
Dato:  30-12-2012 01:57

 

Tak Estella105

 

Jeg kan meddele jer at problemet er løst.... Altså for OS!!!

 

Desværre slet slet ikke for hesten....

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hyp
Forfatter: 
Dato:  30-12-2012 08:43

ja desværre er det ofte sådan at hesten er den store taber i det spil..

 

NOGLE MENNESKER BURDE IK HA DYR..men det er der desværre ik så meget at gøre ved..det eneste man kan gøre er at melde pigen for vanrøgt men der skal det ofte så langt ud at hesten har tabt sig i en sådan en grad at det nogle gange ikke er hensigtmæssigt at holde liv i den..

 

håber det bedste for hesten og at pigen får hjælp af hendes forældre til at blive bedre til at passe hesten på en mere forsvarlig måde eller at hun betaler sig fra det fremover..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan fik I det løst
Forfatter: 
Dato:  30-12-2012 20:10

Når man har et opstaldningssted kan det være en meget sej kamp at få en opstalder smidt ud hvis vedkommende er ligeglad med hesten. Man kan sagtens opsige lejemålet, men hvis hesten ikke bliver fjernet hvad gør man så?


Michael

www.erritsoegaard.dk


Opstaldning i lyse bokse med Ridehal tæt på Fredericia.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Michael
Forfatter: 
Dato:  13-01-2013 23:35

Så har man forhåbentligt en kontrakt som giver staldejer ret til at sælge hesten for højest bydende og efter dæknig af omkostninger, så sender man de resterende penge, hvis der er flere naturligvis, til hesteejeren.

 

Sidder lidt og tænker på det med selvpas. Jeg har også selvpassere, men jeg sørger da for ud og indluking, vand og wrap på foldene, alle fodringer, samt strøelse hvis ejeren ikke kommer. Det eneste de selv skal er at muge.

 

 

Men måske er det ikke selvpas?

 


Guldhår

 

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

...........Bedst til Bucas

 

Lavfruktan WRAP sælges og leveres

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fogedsag
Forfatter: 
Dato:  15-01-2013 09:50

Uanset hvordan kontrakten er kræver det en afgørelse i fogedretten, nej ikke det jeg forstår ved selvpasser


Michael

www.erritsoegaard.dk


Opstaldning i lyse bokse med Ridehal tæt på Fredericia.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider