Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 equigard-kan det passe?
Forfatter: 
Dato:  25-01-2013 17:50

Jeg har en hest og en pony, som jeg nu flere år har kæmpet med, at holde vægten nede på-de vejer begge ca 50kg for meget.

 

Jeg har så hørt om Equigard fra st. Hippolyt, og jeg har haft fat i deres foderkonsulent, som selvfølige varmt anbefalder deres produkt-

 

men er nu noget betænkelig, da et skift til equigard vil betyde flere FE til hestene.

 

som det er nu får de:

 

hesten: 162 cm-ønskevægt ca 570kg

 

50gr roepiler

100gr lucerne

vitafor vitaminer

et par gulerødder

fordelt på 3 måltider

 

der ud over 8kg hø +

ca.3kg frøgræs

 

 

 

pony: 137 cm-ønskevægt ca 370kg

 

25gr roepiller

vitafor vitaminer

et par gulerødder

fordelt på 3 måltider

 

der ud over 4 kg hø +

ca.3kg frøgræs i hønet

+

de får samlet frægræs på fold ialt 6kg

 

altså jo ikke voldsomt mange FE-så ved at skifte til equigard, vil jeg øge mægden af FE, selvom roepiller og lucerne skal væk.

 

- og så tænker jeg, kan det virkelig passe, at de vil tabe sig ved det??

 

- Nogen der har erfaring de vil dele? / andre alternativer?

 

mvh

Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralala
Forfatter: 
Dato:  25-01-2013 18:42

Har kun positive erfaringer med Equigard! :)
Min hoppe får 1 kg om dagen, og hun har tabt sig. Derudover får hun også roepiller og lucerne.

 

Også kan hun stortset spise alt det hun vil af wrap i boksen og på folden. :)

Jeg har givet det siden midten af oktober.




Simone & Ja'thopa & DY Shahlia
- Og nu også med den dejlige Al Safiyyah OX

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Al Safiyyah Arabians

 

SKØNNE OX ARABERE SÆLGES

 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Har brugt Equigard...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2013 19:34

siden august; før fik de udelukkende roepiller, vitaminer og wrap, nu er roepillerne skåret ned til det halve og suppleret med Equigard....

 

Min vallak fik før 800 g roepiller; nu får han 400 g roepiller og 1 kg Equigard, og det ser faktisk ud til at han taber sig - og det til trods for at de får mere wrap i denne vinter end de har fået tidligere.

 

Hoppen synes jeg ikke decideret hat tabt sig, men hun har omvendt heller ikke taget på af den øgede wrapmængde...

 

Og så er jeg nødt til at spørge: 25 og 50 g. roepiller - og så endda fordelt på 3 måltider?

 

Jeg mener, det er jo ikke mere end 1 dl tørvægt ialt - jeg gad godt nok ikke engang bøvle med opblødning af sådan en smule, og da slet ikke stå og fordele det i 6 portioner efterfølgende...?

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dorte.
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 08:14

ja mængden af roepiller er rigtig nok -jeg har virkelig skåret alt det, jeg kan, ned på krybbefoder, for at få "plads" til stråfoder.

Det bliver fordelt på 3 gange, dels for at holde forbrændingen oppe,dels for at de føler, de får mad.

stråfoder i boks bliver givet over 4 gange, og de er på fold fra 6-15, hvor de jo så har frøgræs.

 

Så derfor syntes jeg , det er svært, at se hvad jeg ellers kan gøre, for at få vægten ned(på nær motion, som ikke er muligt nu pga. vejret).

 

Det jeg mangler, at prøve er equigard, men er jo som sagt betænkelig ved, at give flere FE, når de skal tabe sig-øv det er ikke nemt

 

Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 Equigard
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 10:04

Du skal ikke være betænkelig over den større mængde foder til din hest . Man kan ikke slanke en hest bare ved at skære ned på foderet , men ved at fodre den med de rigtige ting og det er Equigard. Jeg har kun roser til det produkt , det sætter gang i stofskiftet og øger forbrændingen på en aktiv måde som jeg ikke har set hos andre fodermærker ( og jeg har prøvet de fleste ). For at hesten skal tabe sig skal der gang i forbrændingen . Hvis man bare tager det meste af foderet fra den , vil kroppen gå i "overlevelses" tilstand og holde på fedtet for at kompensere , og så kan man ende med en meget syg hest. Jeg har selv set en ,for ikke så længe siden , med en tyk "fedt-pølse" fra ørene og ud på haleroden , mens man samtidig kunne tælle rib-benene på siden af den... Jeg var også lidt skeptisk over at min EMS-fjordhoppe skulle have næsten et kilo Equigard om dagen , men tro mig , det virker !. Held og lykke med din hest , VH Anni

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op.....
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 13:49

du må da næsten måle det af med te-ske; 8 gram roepiller pr. fodring - selv mine katte ville føle sig snydt med så små portioner...

 

Men for at vænne tilbage til Equigard'en, så har jeg altså for vallakens vedkommende - der er på størrelse med din store - erstattet 400 g. roepiller med 1 kg. Equigard.

Det er i underkanten af anbefalet mængde, da jeg ikke helt vil undvære roepillerne, men supplerer med salvimin.

 

Derudover får han lige nu min. 10-12 kg wrap, mod tidligere vintres max. 8 - og han er faktisk i passende foderstand, ikke mindst er hans tendens til fedtkam stort set forsvundet.

 

Så baseret på mit begrænsede forskningsgrundlag, vil jeg anbefale dig at gi' det en chance.

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 14:18

at i ville dele jeres erfaringer.

 

Jeg har nu indkøbt Equigard, og giver det en chance-så må vi se, om mine heste bliver slanke sportsmodeller

 

Dorte: jeg har nu blandet en portion, som så er blevet delt op bagefter i ca. mængde-ellers skal der vist en brevvægt til

 

Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 Opfølgning
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 14:53

Hej - jeg har fulgt tråden, da jeg har et par nøjsomme ponyer. Lisbet - kunne du ikke følge op om en måneds tid eller så for at fortælle hvordan det går?
Kunne være spændende at høre, om dine heste også taber sig!
/Karin-Luise


Shadow - the flying Fell

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var faktisk...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 16:16

også noget i den retning jeg så for mig - brevvægt og pipetter...

 

Mere seriøst, så vil jeg også rigtig gerne høre om dine erfaringer; som sagt er jeg ret overbevist om at det har haft en effekt på den store.

 

Hoppen synes jeg ikke har tabt sig, men hun har så også fået væsentligt mere wrap end normalt denne vinter; normalt kommer de i boks fra ca. 23-7 om vinteren, og får deres primære wrapration her.

 

I år har de med få undtagelser været i løsdriften også om natten, så jeg kan ikke opdele wrappen; får han mere gør hun også, så jeg vil tro at hun får mindst dobbelt op - og det tilsyneladende uden at have taget på.

 

Held og lykke med det - og husk at opdatere os!

 

Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sætte...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 16:55

sætte gang i forbrændingen - hvordan gør equiguard det?

 

Nogen der ved det??

 

Har kigget meget på indholdet, og det er faktisk det, jeg selv blander, så jeg har svært ved at se, hvordan hesten skulle tabe sig yderligere, hvis den fik det, der allerede er blandet i sækken?

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste g
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 18:58

Næh det jo også det, jeg har lidt svært ved at tro-men på den anden side, giver man jo piller til mennesker med type2 DM, som øger insulinfølsomheden, og det nyeste til mennesker med type2 DM er et GLP1 hormon, som hjælper med at få vægten ned.....

 

Så derfor tænker jeg, om der er noget i Equigard med lidt samme effekt på heste?

 

Nu prøver jeg i hvert fald. Det kan der vist ikke ske noget ved, andet end at jeg bliver fattigere

 

Opdatering følger om 1 måndes tid

 

Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 Principper
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 19:12

Jeg TROR (med stor fed streg under TROR), at meningen med Equigard er, at det skal følge samme principper som når mennesker skal tabe sig/øge muskelmassen:

 

Øget proteinindtag

Øget fiberindtag

Faktisk relativt højt fedtindtag - skal bare være det rigtige fedt
Kraftig reduktion i kulhydrater (altså nul sukker og andre hurtige kulhydrater)

 

Følger man de principper er det helt utroligt, hvor meget mad man kan spise og samtidig tabe vægt.

 

Det virker på mennesker - det virker måske også på heste?

 

/Karin-Luise


Shadow - the flying Fell

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er intet
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 19:39

hokus pokus ved >Equigard hvis man ser på indholdet, så kan man lave præcis det samme ved at blande selv og jeg har meget svært ved at tro på de kan tabe sig ved at man øger FE? Man må da skulle give færre FE, uanset hvad.


Sagde Janne

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub mellem Holbæk og Roskilde - Se mere på min profil eller www.rideklubbenvestervang.dk

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glucogard
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 19:41

derimod sænker insulin i kroppen og er ret effektivt sammen med en lav kcal, lav sukker/stivelses diæt.


Sagde Janne

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub mellem Holbæk og Roskilde - Se mere på min profil eller www.rideklubbenvestervang.dk

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Equigard
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 20:06

Equigard indeholder bla. en olieblanding af hørfrø,majskim-og solsikkekerneolie.

Krydderiblanding af

kamille,fennikkel,rosmarin ,bukkehornsfrø og marietidsel.

Prebiotisk isomaltrose .

Havalgekalk og havalgemel

+ meget andet.

Jeg ville få meget svært ved selv at finde de ingredienser og blande det foder selv ?. Dertil kommer blandingsforholdet ?.... VH Anni

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 21:51

Som Anni siger, det vil være noget af et projekt at skulle blande disse ingredienser selv og samtidig ramme de helt korrekte blandingsforhold... Som en anden nævner, det nytter ikke at sulte heste til at tabe sig, så tæres der på muskelmasse istedet for fedtdepoterne... Det er rimelig logisk at der skal noget igennem til kroppens funktioner, for at optimere forbrændingen... Kender en masse til det fra min mand der styrketræner på ret højt plan igennem mange år :)



*Her skulle der stå noget meget smart og klogt*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd
 
 SÅ glad for equigard
Forfatter: 
Dato:  05-02-2013 17:18

jeg har kun rosende ord om equigard, startede i juli mdr på det og alle mine tre dreng har tabt sig, samtidig med at de får mere foder og stråfoder end de nogen siden har fået..

min fjorddreng får et kg om dagen og 8 kg hø og det fungere bare kanon.

jeg var også meget i tvivl, men havde en konsulent ude og hjælpe..

Det er lidt dyre end det jeg fodrede med tidligere men det er bestemt det værd. Jeg bruger den der er i pille form..



Høppner


Fjordheste er en fantastisk pony


0
0
Svar på denne tråd
 
 ja nu har
Forfatter: 
Dato:  05-02-2013 17:45

jeg jo kun brugt equigard i en uge, så det er nok lige tidligt nok at konkludere noget. Men indtil videre har de bestemt ikke tabt sig, om de ligefrem har taget på, er også lidt svært at sige endnu.

 

Jeg har besluttet, at jeg giver forsøget et par månder-det positive er at hestene elsker maden-de ligner nærmest nogle der er kommet i himlen nu hvor deres roepiller er skiftet ud med noget lækkert.

 

Men hvis ikke det har nogen effekt på vægten, vil jeg prøve at finde et billigere produkt, da jeg syntes det er ret "peberet"

 

Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 jo de fleste ting
Forfatter: 
Dato:  05-02-2013 18:45

Jo, de fleste ting får min hest allerede. Om I tror på det eller ej.

 

Den får ikke fennikel og rosmarin, men såvidt jeg ved, er de jo med for smagens skyld. Hvis det øger forbrændingen , skal jeg da fluks smide det i krybben også!

 

Havalgekalk etc. får hun bl.a. gennem sine Hippolyt Naturmineral vitaminer.. Og bukkehornsfrø - selvfølgelig giver jeg det! Og hørfrø JA, som der er 5% i, i Equigard også..

 

Hesten får ikke ALPE hø, men VARMTØRRET, snittet hø. Med lav mængde sukker. :)

 

Jeg har stadig svært ved at se, hvorfor 2 slags krydderier skulle gøre den store forskel?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaa....
Forfatter: 
Dato:  07-02-2013 17:32

jeg kan ikke påstå at jeg ikke forstår jeres skepsis - og har iøvrigt fodret med udelukkende roepiller, vitamin og wrap de sidste 10 år, så kan vist næppe hævdes at høre til i det segment der normalt hopper først på de nye trends....

 

Jeg kan jo heller ikke sige om det reelt er Equigard'en der har gjort en forskel, eller om andre faktorer spiller ind - jeg kan bare konstatere at der er sket en forandring efter at jeg er begyndt at give det.

 

En anden mulighed kunne være reduktionen i roepiller - som sagt er 400 g roepiller erstattet med 1 kg. Equigard.

Konklusionen er dog stadig, at han har tabt sig på trods af et højere FE indtag.

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  14-04-2013 12:47

Som lovet kommer nu en opdatering af mit "projekt" med Equigard.

 

På positiv siden:

Begge heste elsker det, og har fået en blankere pels.

 

På negativ siden:

Ingen af hestene har tabt sig, tværdimod tog de pænt på i starten, hvor de fik fuld dosis. Jeg har så løbene forsøgt, at skrue ned for mængden- er nu nede på ca 1/4-og stadig ikke noget vægttab ( det skal lige tilføjes, at jeg ikke har ændret på mægden af stråfoder).

Til gengæld er det prismæssigt ikke så dyrt, når de næsten ingen ting skal have af det.

 

Nu kommer forår og græsset, så nu bliver de skruet så langt ned i mængde, at der kun er til at blande deres vitaminer i.

 

Min konklusion må være, at det ikke er et vidunder middel-desværre-og at der kun er den hårde vej mindre mad og mere motion, som hos mennesker.

 

men så er jeg blevet så klog og lidt fattigere.

 

mvh

Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for
Forfatter: 
Dato:  14-04-2013 21:49

tak for opdatering, det er spændende!

 

Og ærgerligt, de ikke tabte sig. Jeg er ked af det, men du skal være mere hård.

 

En hest, der skal tabe sig, skal have 60% af sit behov for at tabe sig. Og når der ikke sker noget, skal man være mere drastisk. Ja, der anbefales mindst 4 kg hø til en pony lidt over 400 kg..

 

Men altså - hellere skrue ned i en periode (kort periode, vi snakker nok måneder), og der så sker noget, og de kommer ned i vægt, og så kan du sætte den op igen.

 

En hest, der er overvægtig, inden græsset kommer, har stor tendens til forfangenhed. Jeg ville ikke turde lukke dem på græs, hvor de får 180% af deres behov. ALLE heste tager jo på, når græsset kommer.

 

Min 500 kg hest gav jeg i perioder kun 3-4 kg hø!! Og du kan tro, der så skete noget, vi snakker uger, max måneder. Men du kan se, jeg var jo også meget hård! Vidste godt, jeg skulle så langt ned.

 

Og satte jeg den på græs, kunne jeg starte forfra.

 

Sålænge man giver dem frøgræs og halm (evt. grønhalm), er det super. Hvis du er nervøs for , om tarm peristaltikken bliver mere sløv, så giv den hørfrø. Jeg ville give den noget gas nu, og så kunne slappe af senere. :)

 

Usundt at give så lidt hø? Ja, men det er et par måneder, og det er meget mere usundt at være for fed, siger min dyrlæge!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hestene
Forfatter: 
Dato:  15-04-2013 13:42

Ja du har nok ret i, at jeg ikke er hård nok -har dog nu sat hesten ned i hø til 5½ kg og pony ned til 2½ + de får frøgræs-så håber de kommer ned i vægt, nu hvor vejret er til at motionere i

 

De kommer på intet tidspunkt på "græs"-det vil sige, de går på samme fold hele året med nedbidt græs. Og er ikke på døgnfold, for så skal jeg vist udvide dørene, hvis de skal kunne komme ind i stalden

 

mvh

Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 slowfeedere
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 08:10

Det eneste der har virket her, er at putte grovfoderet i en slow-feederkasse med småmasket net.

 

Det øger simpelthen forbrændingen, at de kan småspise det meste af døgnet.

 

Derudover, så er det selvfølgelig grovfoder med lavt fruktanindhold.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sammensætningen
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 14:54

Det er ikke foderet, men optimal vitaminsammensætning i foder / optagelighed der er årsagen til vægttab. Hvis nogen taber sig..

 

Da de fleste ikke ved hvordan grovfoderet ligger og det kan være meget svingende fra stald til stald, vil alle ikke kunne opleve samme succes. Alene fordi dækningen ikke er den samme. Det gælder også for andre foderprodukter..


Weatherbeeta Overgangsdækken str 155 Sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 slowfeeder
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 16:19

..Også enig i det med slowfeedere som rosenholm siger


Weatherbeeta Overgangsdækken str 155 Sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider