Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Ridde beruset???
Forfatter: 
Dato:  15-06-2018 23:37
Hej HN

Må man godt ridde beruset rent juridisk?

Mvh.

Tim
0
0
Svar på denne tråd
 
 Føre et køretøj
Forfatter: 
Dato:  16-06-2018 05:15
At ride en hest svarer rent juridisk ift færdselsloven til at føre et køretøj og reglerne for spritkørsel er det samme.

Promille over 0.5 er ulovlig at køre / ride og hvis du er involveret i et uheld.
Promille ved over 0.0 vil man juridisk set gå ud fra, at du er den ansvarlige for uheldet.

Jeg har ikke hørt om spritrazzia på ridebaner.
Men jeg har hørt om det ifm med et hyggestævne.



Nu er jeg en smule dum til regler.
Jeg tror, at færdselsloven først starter, når man forlader sin private grund. Ligesom ingen kan forhindre dig i at træne koblingspunkt i egen indkørsel.

Så på egen grund mistænker jeg, at reglerne bare er "føre på forsvarlig måde" eller lignende. Dvs ikke baseret på målt promille, men din adfærd.
Ifølge dyreværnsloven skal man udvise omhu og Skåne dyr imod ubehag, der kunne være undgået.
Dyreværnsloven gælder alle steder.
At udsætte en ridehest eller kørehest for en fuld rytter / kusk kan hurtigt blive til et væsentligt ubehag, der kunne være undgået og dermed ulovligt....


Og så er der - dine medmennesker.
Det er ikke socialt acceptabelt at ride fuld.
Jeg er fx læge. Rimelig tolerant overfor de tossede ting folk går og gør.
Men... Virkelig dumme ting, der kan gå virkelig, virkelig galt, meget, meget hurtigt er jeg intolerant overfor.
Hvis jeg ser en fuld rytter, vil jeg stoppe dem, bede dem stige af. NU!
Jeg er så bossy, når jeg ruller mig ud, at folk parerer ordrer først og tænker bagefter.
Og møder du mig, fuld og til hest, så ender du med at gå hjem med argumentet "Jeg har @!#$ fri!" (Underforstået, jeg har ikke lyst til at give dig halskrave på, tvinge dig til at lægge helt stille for at hindre det forventede nakkebrudde i at forskubbe sig, og følge dig til CT skanneren og ringe til neurokirurgisk for at diskutere billederne. Men jeg har @!#$ gjort det for andre, og jeg sikrer mig at det ikke bliver nødvendigt med dig. Af - nu!)

Just don't.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider