Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Tage ifolet hoppe ud af flokken
Forfatter: 
Dato:  21-03-2019 13:42

Vores hoppe har termin om ca. 2 måneder, og jeg har selvfølgelig gjort mig nogle tanker ift., hvordan det skal forløbe med folingen og om jeg skal tage hoppen ud af flokken. Det betyder, at hun vil skulle stå alene i lidt tid, men på en fold lige op til de andre.

 

Hvad gør I andre? Lige p.t. står de jo på stald om natten, men når hun har termin, er de højst sandsynligt kommet på døgnfold.

 

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an; Lade dem blive inde om natten, indtil hun har folet, eller lade dem gå på døgnfold og så "bare" lade hende fole udenfor. Første løsning vil jo nok betyde, at hun foler i fred i boksen, men hvornår skal hun så ind i flokken igen, og hvordan gør man bedst det?

 

Jeg har 3 hopper gående sammen, og jeg ved ikke, hvordan de 2 andre vil reagere, når føllet kommer.

 


TiNA
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi plejer
Forfatter: 
Dato:  21-03-2019 17:03

Nu snakker du termin ultimo maj. Så bliver vores på stald om natten indtil folingen er overstået. Hoppen vil gå på fold med de andre indtil foling. Vi venter to omkring 1. juni, der forventer jeg ikke de kommer på døgnfold før de begge har folet.

 

Efter foling går hoppe og føl på fold alene i 8-14 dage indtil man fornemmer at føllet kan finde sin mor på afstand, meget erfarne hopper højt i hierarkiet kan gå sammen med de andre hurtigere. Derefter kan de alle gå sammen, nu får vi flere føl så vi plejer at have hopper med føl for sig og hopper uden føl går sammen med de unge hopper.

 

Vi har gennem årene fået enkelte føl der er født på folden, oftest føl der bliver født i dagtimerne eller mere end 8 dage før termin. Men jeg har det ikke godt med at der ikke har været overvågning.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Foling
Forfatter: 
Dato:  31-03-2019 18:39

Hvis hun foler i boksen en nat, så løser problemet heldigvis sig selv, for så kan hun blive lukket på fold alene med føl derefter. Jeg er meget spændt på, hvad de 2 ande siger til føllet. Vi har desværre kun den ene hoppe, der skal fole, så vi kan ikke dele dem bedre op, medmindre hoppen og føllet skal gå alene hele tiden.

 

Forrige ejer har fortalt, at hun foler super hurtigt, så jeg er spændt på, om hun "snyder os" med folingen.


TiNA
0
0
Svar på denne tråd
 
 Foling om natten
Forfatter: 
Dato:  01-04-2019 08:27

Langt de fleste hopper foler i løbet af natten, vi har folingsalarm på vores og ellers overvågning, så det er sjældent de snyder os.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Overvågning og alarm
Forfatter: 
Dato:  02-04-2019 10:39

Vi vil have sat overvågning på boksen, så vi kan holde øje. Det kræver selvfølgelig mere end at have alarm på hende.

 

Der er ikke længe til mere.

 


TiNA
1
0
Svar på denne tråd
 
 Daglige tjek
Forfatter: 
Dato:  02-04-2019 13:01

Det vigtigste er at tjekke dagligt hvordan hoppen ser ud, især yver og muskulaturen hen over krydset/omkring haleroden. De bliver blødere omkring haleroden, og ligesom man tror de ikke kan blive blødere så tager de lige et ordentligt nyk mere.

 

Nogle hopper får vokspropper/mælkeløb, men langt fra alle. Min gamle ponyhoppe foler når pattespidserne er fyldt ud, det tog lige et par gange at finde ud af at det er det eneste tegn hun har. Men derefter har jeg kunnet nøjes med en nat med overvågning, hun kan desværre ikke aktivere en folingslarm.

 

Pøj-pøj med folingen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-04-2019 09:45

Jeg holder allerede øje, selvom der stadig er nogle uger tilbage, men det er rart nok at følge udviklingen. Det med vokspropperne har jeg vist nogenlunde styr på, men ved selvfølgelig ikke, om hun sætter nogen.

 

Håber alt forløber som det skal, vi glæder os til resultatet.

Tak for dine svar og pøj pøj hos dig også.


TiNA
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg havde
Forfatter: 
Dato:  03-04-2019 09:46

jeg havde et år hvor hestene endnu ikke var kommet på græs og vinterfolden var noget lille.. min hoppe var gået 16 dage over tid (som jeg jo var så vant til) men jeg kunne godt se det snart var tid..

Jeg satte hende på en fold ved siden af og kørte på arbejde.. kontaktede end der gik hjemme om hun ville tjekke hoppen omkring middag, bare fordi.. tja kl. 11 ringede og hun og sagde tillykke med føllet.. heldigvis gik der håndværkere derhjemme og en af den hjalp med at trække mor og føl ind i boksen..

Så det kan altså godt snyde.. jeg var bare glad for det hele gik godt.. og at jeg trods alt havde taget hende fra flokken...

 

jeg er siden flyttet og har ingen længere stald med bokse, men løsdrift.. tre gange har jeg taget den højdrægtige hoppe fra flokken når det var oppe over, og hendes adfærd har vist om det var tid.. for de to af gangene var hun meget tilfreds med at blive fjernet fra flokken og puttet i løsdriften og jeg så har lukket de andre ude.. der folede hun indenfor et døgn.. den 3. gang gik der et par dage, men dagen hvor hun folede var hun ligeglad med flokken..

nu har jeg fået lavet en rigtig boks, så fremadrettet må det blive lettere...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foling
Forfatter: 
Dato:  22-05-2019 08:53

Hun endte med vokspropper i 6 dage, mega spændt yver og helt blød bagtil, før hun natten til tirsdag leverede et smukt hingsteføl, mens hun var på stald. Alt forløb som det skulle, men vi nåede ikke at overvære det, desværre.

 

Nu skal mor og barn lige falde til ro, så kommer de på fold, og så må vi se, hvordan vi sluser dem tilbage i flokken. Da jeg lukkede de andre på stald i går, tændte de helt af alle sammen, så det kommer vist til at tage lang tid, før de kan gå i flok. Men vi må se. Alternativ må hoppe og føl gå alene, indtil han kan få en legekammerat og vænnes fra.

 


TiNA
0
0
Svar på denne tråd
 
 lad mor og barn
Forfatter: 
Dato:  22-05-2019 11:01

gå alene sammen i 14 dage.. så dannes der bånd og hoppe og føl lærer hinanden at kende og følges ad.. hoppen har et stærkt instinkt her de første 14 dage på at holde øje med og værne om føllet.. det er også derfor vigtigt de kommer ud så meget som muligt at de kommer på fold, så føllet lærer hvad den skal passe på og holde sig til sin mor, imens mor sørger for at afskærme mod det farlige..

 

når de skal ind og gå med de andre vil jeg klart kun tage en ad gangen.. og start gerne med lederen af flokken indtil de finde ud af at gøre plads til hinanden og den anden forstår at hoppen altså passer på sin lille og derved ikke viger selvom den bliver bedt om det..er din hoppe meget lav i hierakiet, så lad dem gå alene og evt kun med en enkelt anden.. det er altid nervepirrende at lukke føl sammen med flokken..

min bedste oplevelse var da min hoppe fik sit føl, det var hendes første og hun kunne ikke helt finde ud af at passe på den lille.. jeg lukkede mormor ind til de to og mormor tog straks rollen og blev vogter.. da de så skulle lukkes sammen med vallakken gik mormor da lige ind mellem mor og barn og vallak, viftede med halen og med kroppen sagde hun SKRID, da hun jo var førehoppe.. og sådan gik det i ca en uges tid, før vallaken overhovedet fik lov til at røre føllet.. verdends bedste mormor hoppen lærte dog med tiden at huske sit føl.. det tog bare flere måneder.. men året efter havde hun styr på sin nye datter


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sammenførsel
Forfatter: 
Dato:  27-05-2019 09:30

Planen bliver i hvert fald 1 uge mere, hvor hoppe og føl er adskilt. Det går dog bedre, vi har i hvert fald kunnet lukke de andre på stald, uden at det har givet større uro.

 

Uanset hvornår vi gør det, så vil mor og især den ældre hoppe skulle tage en kamp, men tænker lige, at føllet skal være lidt ældre, før vi gør forsøget. Den sidste hoppe trækker sig fuldstændig fra ballade, hun kender godt sin plads.


TiNA
0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  05-06-2019 08:54

Det er lykkes os at lukke flokken sammen. Morhoppe gik i brunst og blev simpelthen så kærlig, at hende og den gamle stod hen over hegnet og nussede og kælede. Vi tog chancen og lukkede dem sammen, og det er gået så fint. Mor beskytter selvfølgelig føllet, hvis den anden kommer for tæt på, men de har fundet en fin harmoni.

 

Vores sidste hoppe trækker sig bare, men får dog lov at stå sammen med de andre og græsse, så det kunne ikke være meget bedre.


TiNA
2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider