Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvornår må man tilride en hest
Forfatter: 
Dato:  22-12-2021 12:51
Hejsa jeg har lige købt en unghest på to år er det for tidligt at begynde at tilride den?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor spørger du?
Forfatter: 
Dato:  23-12-2021 00:35
Min første tanke er - hvorfor spørger du?
Den næste tanke er - hvilke race og hvad vil du med hesten?

Må? Der er jo ikke nogen direkte lov på området. (Fraset at man er forpligtet til ikke at udsætte dyr i sin varetægt for unødig smerte og ubehag.)

Indenfor galopløb og visse grene af western ridning er der tradition for at påbegynde tilridning allerede når de er 2-2,5 år.
Ellers når de simpelthen ikke at komme i form til væddeløb baseret på aldersgrupper og futurities, det er ridekonkurrencer for paint og quarter, hvor man prøver at finde de bedste i en årgang. Ved futurities er der store beløb i præmier og det er afgørende for en evt avlskarrierre.
Det siges at fuldblod bliver tidligere modne end mange andre racer.
Blandt western gør man meget ud af jordarbejde allerede fra føl, så, western ungheste er ikke rå men har et godt forarbejde og grundform, hvis man har bare middelmådige ambitioner.

Hm.
Normalt rider man heste til, når de er 3-4 år.
Ved islænder gerne en del senere.

Af hvad jeg kan se, så er det afgørende, at hesten er forberedt.
Dvs at man tilpasser sine krav til hvad hesten er klar til - og man øger ikke kravene hurtigere end hestens krop, hoved, sener og muskler følger med til.
Det gælder uanset om man rider til som 3årig eller 5 årig.
Jeg vil langt, langt hellere have at en hest har rytter på første gang på sin 3 års fødselsdag, forudgået af et passende forarbejde, og så øges krav stille og roligt i hestens tempo- end man "skåner hesten, tager en rå hest i dårlig form ind som 5 års og mener at den skal rides i fuld ridning som enhver anden voksen hest et par måneder senere.
Ved ældre heste skal de fysiske krav øges meget langsommere - nye aktiviteter giver mikroskader som heles op, men ældre heste healer op langsommere. Så, du kan ride ældre heste i smadder, hvis du stiller for høje krav.

...
Hvis du tænker på at købe en plag og ride den til selv nu, den er forresten 2 års - din tvivl indikere, at du ikke er klar til ungheste, du mangler basal paratviden.
Der er situationer, hvor det giver mening at starte tilridning som toårs, men, det er for erfarne folk.
0
0
Svar på denne tråd
 
 tra la al
Forfatter: 
Dato:  27-12-2021 11:28

Hej.

 

Jeg bliver bekymret, når sådan et spørgsmål bliver stillet. Det får alle lamper til at lyse.

 

Det fortæller mig, at du slet ikke har den basale viden inden for ungheste og ved hvad det kræver at have en unghest.

 

Du skal have fat i nogle fagfolk, som kan guide og vejlede dig, så både hest og dig får den bedste start sammen.

 

Pesonligt synes jeg, at 2 år er for ung. Hellere vente til den er 3 år. Du har ikke noget du skal nå.


** R.I.P Scarlett og Pinot Noir**

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider