Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Longerings problemer....
Forfatter: 
Dato:  07-11-2020 13:02
Hej jeg har skønt shetlænderer vallak, jeg har kun haft ham i et års tid men vi er blevet knyttet tæt. Jeg tror han har fået en hård behandling, af dem jeg købte ham af. Det er først nu han er mere rolig og afslappet i de fleste situationer.
Mit problem kommer når jeg gerne vil træne ham lidt i longe.
Han står bare og lytter slet ikke til min stemme, han er bange for pisk så sådan en har jeg ikke med.... Når jeg endelig får hsm til at gå lidt frem går han ind til mig og vil nusse ?
Jeg er ikke erfaren i longe, kunne godt med mine tidligere heste og den anden shetlænderer jeg har kan også.
Jeg har kunne forstå man skal stå i en vinkel fra bagparten, så det må prøves....
Nogle gode råd? ?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Set fra hestens vinkel
Forfatter: 
Dato:  07-11-2020 19:51
Jeg har en ret flink madmor.

Men, hun har fundet på noget nyt, og jeg ved ikke helt, hvad det er hun vil?
Hun tager sådan et langt reb på min rundt om hoved ting, (grime, kendar, jeg har ikke helt styr på menneskets ord?) og så skal jeg noget??
Men, når hun siger detder ord, var det "frem", og jeg går ind til hende og ser nusse venlig ud, så er det tilsyneladende det rigtige, for presset tager af - men, det er ikke helt rigtigt, for jeg får ikke godbidder eller ros???
What to do??

...
I dit sted ville jeg se på horsemanship og indlæring pædagogik.
Hvis du (som mange kunne komme til, host host, fx mig de første par gange) letter presset, når hesten viser at den ikke forstår dig, men hesten tænker at vi kan da også nusse - så oplever hesten, at det ifølge hestelogik må være på rette spor - presset letter jo??!

Prøv at have hesten løs på lukket bane.
Hav longereb i hånden.
Kik meget sigende på det hesten skal flytte, fx bagpartiet (den skal jo frem, ikk), virker det ikke, gå imod den med lidt trampende skridt, virker det ikke, så roter enden af rebet i hånden - og kommer du så tæt på at rebet rammer, nåja, @!#$ happens, den kunne jo bare have valgt at flytte sig.

Når den flytter det dit kropssprog beder om, så fjern presset. Sænk blikket, stop rotering af reb, osv. Hold presset væk mens du tæller til tre - ophøret skal være tydeligt.
= ophør af pres, set med hesteøjne et klart hint til at "bevæge numse" var rigtig respons.

Når pony har fattet "flytte sig fra pres", så longe på, nu har du jo et signal til fremad.

Den med at forestille sig en trekant, med to hjørner ved hest hoved, bagpart, og så være lidt "bagved 3 hjørne" svarer til at drivr/jage på bagpart.
Vil du vende, og står foran "trekantens tredje ben" driver på at den skal vige forparten. Hvordan gør den det - ved at stoppe og vender viger den for pres foran den.

...
Go arbejdslyst
0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider