Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Nedsidning
Forfatter: 
Dato:  14-07-2020 13:32

Hejsa

jeg har problemer med nedsidning på min 7års. Hun har været redet meget on and off med tideligere ejere da de har været "bange" for hende. Hun er hoppe og kan til tider være anspændt.

når vi skal tid at ride nedsidning løber hun, eller sætter over i en ponytrav som er virkelig ubehagelig at side i. Hun er fuldblod og gør intet af dette i letridning, hun har stadig svært ved at komme ordentligt ned og bruge ryggen ordentligt.

jeg har været obs på om det måske var af smerte, men ingen tegn er der på smerte. Vi rider både med underlag, lammepad og foampad som er åbenbare.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug af ryg
Forfatter: 
Dato:  14-07-2020 18:37

Hej

Du skal have hesten til at arbejde korrekt hen over ryggen. Når den har ryggen med, så har den også mulighed for at bære dig ordentlig i trav og nedsidning.

Jeghar aldrig selv set det med nedsidning som et problem, det var da bare noget "man" gjorde....

MEN da jeg så fik ny hest i december sidste år, tænkte jeg først det var min dårlige opstilling, ny sadel mm, der var et problem. Hesten var da 4 1/2 år og havde været i tilridning og ridning i 4 måneder (ok uddannelse og lærested). Ved prøvning før køb, red jeg kortvarigt nedsidning: ok, men den var også varmet proff. op.!!
Min underviser (dygtig amatør på M plus niveau) har forklaret mig: at sålænge jeg ikke kan ride den korrekt med "ryggen op og god ind undergribning/afskub fra bagben", så er den ikke stærk nok til at bære mig (er altså ikke overvægtig). Derfor har jeg nu travet letridning i 1/2 år og er først nu forsigtigt begyndt at ride lidt nedsidning...sidst i lektionen, når den er varm, ryg ok mm.

vi rider en versade agtig volte i lavt travtempo og når hesten er tilpas/ mærkbart rygsving så nedsidning i et par omgange, derefter letridning, hvor hesten for lov at strække sig lidt frem (uden at smide tøjlerne eller gøre dem lange, bare ved at strække hånden lidt frem - der skal være kontakt hele tiden), så skifter vi volte til den anden side, det gentager vi nogle gange og slutter måske af med ottetaller eller slangegang.

hesten er nu her i juli 5 år og vi bruger kun nedsidning sidst i lektionerne , max 5 minutter. Min underviser har hjulpet mig med ridning af hesten, da jeg var på ferie, hun gør det på samme måde. Vi arbejder meget efter uddannelses skalaen. Jeg har ingen stævne ambotioner, men vil gerne have en veltilpas og holdbar hest...

håber du kan bruge den, desværre lidt lange og grundige forklaring.. 🐴😊

1
0
Svar på denne tråd
 
 Til Caroline
Forfatter: 
Dato:  17-07-2020 17:22

Hej Caroline

tak for den flotte forklaring og din tid til at belære videre!

det hele giver så meget mening i din besked ovenover, har aldrig nogensinde set det på den måde. Min hoppe har rigtig svært ved at komme ned og bruge ryggen optimalt, men er så småt på vej.

mange tak for svar!🥰🐴🐴

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bibliotek
Forfatter: 
Dato:  18-07-2020 08:54

Dejligt at du kunne bruge mit forslag.

jeg søger selv inspiration i Hasse Hofmanns bog: dressur med hjerte og forstand, samt Kyra Kyrklunds bog (kan ikke huske titlen, den er skrevet sammen med Jytte Lemkow). Desuden læser jeg Jørgen Hvenegårds indlæg på Facebook (det er vist mest Karina, der skriver), der skal du søge på Lajgården og Hvenegård.

De har tidligere (august 2018) skrevet om opvarmning til konkurrence, det har givet inspiration til min almindelige ridning, "til planlægning af det daglige arbejde".

de 2 første bøger kan lånes på biblioteket.

god fornøjelse med din hest og ridning

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider