Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Blir' sindssyg- nedsidning !!!
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 11:04

Jeg forstår det ikke...

Når jeg brokker mig over hvor svært jeg har ved at sidde ned, så siger min underviser "sæt dig TUNGT ned i sadlen..."

Ja ok, men hesten er kæmpe stor (178) og jeg selv 170 men jeg vejer altså 54 kg.. så når den store og tunge hest lige tager hovedet en lille smule ned eller prøver tage tøjlen fra mig, ja så er jeg næsten fløjet ud af sadlen...

Hvordan sidder andre 50-60 kg ryttre så "tungt" i sadlen ??

Jeg føler mig som en sæk kartofler når jeg rider... Og jeg har selv haft heste osv, har bare svært ved at sidde ned på hestene et hel dressurprogram igennem... er det fordi man SELV føler det ser grimt ud?! For jeg har egentlig aldrig fået under 7-8 i opstilling til c-stævner ??

Men hvad gør i andre?

Jeg har redet (og rider jævntligt) uden bøjler, men det hjælper altså ikke ret meget...

Mvh Kavantus

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vejer dog ikke...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 11:17

-"kun" 60 kg, men har haft lidt samme problem med at sidde ned. Jeg red faktisk dagligt uden bøjler, efter 1½ år hjalp det!!! Til sidst var det bare en vane at tage bøjlerne af når jeg havde varmet op. Jeg synes min hest gik bedre når jeg sad godt tilbage og ned i sadlen, og det gør man lettere uden bøjler, hvis man har lidt problemer på det punkt.

Så hav tålmodighed!

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Det sidder i lårmusklen
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 13:18

sådan groft sagt. :-)

For det handler jo ligeså meget om at man er i harmoni med sin hest, at man følger dens bevægelser osv.

Men for mig virker det at klemme mig godt fast med mine lår, rette mig godt op og så bare følge godt med i sadlen.

Når man begynder at samle sin hest, skal man jo alligevel have godt fat med lårmusklen (overschenklen) og RIDE, som man kort og godt siger!

At ride uden bøjler mener jeg kan give et godt indtryk af hvor dybt, eller måske rettere >hvordan< man skal sidde, for at "blive siddende i sadlen", men at gøre det til en vane, tror jeg ikke er løsningen. Man får sværere og sværere ved at ride med stigbøjler fordi man føler de er "i vejen" og så kan man på sin vis starte forfra, denne gang med "tilvænning af ridning med stigbøjler".

Stigbøjlen er din ven! Den skal støtte din fod, så du kan hjælpe din hest på den bedst tænkelige måde

Noget andet er at hvis din hest har stort rygsving, kræver det også en hel del af dig. Jo mere rygsving, jo mere arbejde

Men bare klø på, det skal nok komme -

Øvelse gør mester ;-)

Mange hilsner

Buffie

0
0
Svar på denne tråd

En i vores stald
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 13:32

har bedt os om at longere hende på hesten.Hun havde store problemer med nedsidning.Men efter at have siddet uden bøjler og tøjler i en longe, er det gået meget fremad.

Vi longere hende i kort tid, i ca 10 min - et par gange om ugen.

Iflg hende gav det også balancen et skub i den rigtige retning.

0
0
Svar på denne tråd

Slap af.
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 13:40

Hej

Mit råd er lige modsat Buffies. Du skal slippe med dine ben, så de ligger ind mod hesten, men ikke klemmer. Hvis du klemmer med din overschenkel er chancen for, at du klemmer dig op og ud af sadlen meget stor.

Min hest er også 178 - stort gående, men med et fantastisk dejligt rygsving, når han bruger ryggen rigtigt. Min oplevelse er, at tænke sine schenkler så lange og tunge som muligt så de hænger 'draperet' ned over hestens sider og så ellers sørge for at følge godt med med en smidig lænd uden at sidde tungt eller meget bagudlænet. Jeg klemmer kun, hvis jeg ønsker at hesten skal stoppes op (halv eller hel parade).

Min hest er slet ikke til at sidde på, hvis han ikke arbejder korrekt - mens når han arbejder fra bagparten og bruger sin ryg, så er det som at sidde i en flødeskumskage. :-)

Der, hvor du måske kan sætte ind er, at du kan bruge dine schenkler mere - så du gennem en øget drivning, kan få lettet din hest fortil og få ridningen til at komme mere fra bagparten. Det vil være lettere for dig, at koncentrere din ridning i at få hesten til at være under hjælpen fra schenkel til hånd end via sædet, når du både er så let og har svært ved at sidde. Her kan der så være en udfordring i begyndelsen i, at lære hesten at reagere hurtigt og rigtigt for schenkel og tøjle.

Min egen erfaring med at komme fra alm. stor til ret stor hest er, at man også lige skal vænne sig til, at det føles som om den går stærkt, når den store hest går i arbejdstempo - men det er den jo nødt til at gøre, hvis man skal komme til at arbejde den korrekt fra bagparten.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

Giv slip
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 14:42

Jeg er enig med Nana - "giv slip" med lårene.

Prøv, som en øvelse, at løfte benene op i hver side, som om du skulle til at gå i spagat. Hold balancen og vægten i dit sæde, ikke i benene. Hvis man bliver ved med at klemme med benene begynder man at hoppe synes jeg.

Jeg har også til tider svært ved at sidde på Chico (175 cm), så hjælper det at slippe lidt med benene og komme langt ned i sadlen igen.

med venlig hilsen
LISE ROHDEN

JEG ER UDØDELIG INDTIL DET MODSATTE ER BEVIST!

- Med part på Chico på Raagaarden
- Amagerrytter siden 1992 (APK/ARS 1992-2002, KRK 2004-)

0
0
Svar på denne tråd

Lise mener
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 15:06

du ikke som hvis hun skulle gå i split? Altså til siderne og ikke det ene frem og det andet tilbage??

Min dreng på ca. 1.80 er svær at sidde på og endnu sværere når han bruger ryggen for så er det som at blive kastet ud af sadlen. Jeg synes dog det går bedre gang for gang, men jeg tager dog ikke bøjlerne af, da det får min hest til at rende stærkere.

Forleden da jeg prøvede at sidde rigtigt, altså på begge "ben" (hvilket godt kan gøre ondt og give sår) og det hjalp. Jeg sad 10 gange bedre.

Jeg synes det er svært at sige konkret hvad du skal gøre, når man ikke har set dig ride, men jeg synes det er nogle gode råd du har fået

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

masser af
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 17:38

balanceøvelser på bar hesteryg! Find en hest og en longefører du stoler på... og så er det bare op og igang! ingen tøjler til dig selvfølgelig!

For det handler om balance... at læne sig tilbage hjælper ganske rigtigt, men så sidder rytteren ikke i lod, men forskubber sin vægt og kan derfor ikke drive eller følge ordentligt med!

I sin tid fik jeg som hjemme-arbejde denne øvelse, som føles dum, men er god:

Stå foran en stol. Gå ned i knæ - leg du sidder på en hest, så står du rigtigt. Opgaven er nu med lænden at flytte stolen fremad. Når du kan flytte stolen laver du øvelsen en milliard gange. Det er samme bevægelser som man bruger i en HELT anden sammenhæng, og derfor virker det lidt pinligt

Men få lavet en masse balanceøvelser på hesteryg også!

mvh Christina

Hus til leje m. plads til dyr søges, Hobro, Oue, Houtved, Kielstrup, Vebbestrup, eller deromkring!!!

Se MP, bolig søges til leje

0
0
Svar på denne tråd

Nedsidning
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 19:39

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er enig med Nana.

Dernæst vil jeg vove at påstå, at dem der har svært ved at sidde ned om hesten uden at spænde, bruger netop alt deres energi på at sidde fast.

At sidde på hesten skal ikke være en anstrengelse men en følelse af bare at glide med - dernæst kan man så ride frem og tilbage ved hjælp af sædet. Jeg klemmer kun med mine ben, hvis hesten laver et hop af en art og jeg kommer ud af balance - netop dette underbygger mit udsagn om at hvis man klemmer med benene må man være ude af balance!

Endvidere vil jeg påstå, at nedsidning ikke er et problem hvis hesten arbejder hen over ryggen. Mange heste arbejder på forparten og er derfor tung i hånden (lægger sig på biddet), hvorved hesten bliver umulig at sidde på. Rytteren begynder så at klemme med lårene og læne sig overdrevet langt tilbage i sadlen, hvilket gør at hesten falder endnu mere fra hinanden - og derved opstår den onde cirkel.

For at hesten skal blive nemmere at sidde på er det derfor en nødvendighed at den arbejder korrekt og derved også er let fortil.

MVH JANET*

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 22:01

Jeg vil umiddelbart mene at du er for lille til hesten... jeg ved godt at det lyder lidt groft når du nu er 170 høj, men meget spinkel og når hesten så samtidigt har meget rygsving og har fundet ud af at den bare kan trække dig ud af sadlen ja så har du et problem.

Selvfølgelig kan du med meget arbejde, lære at ride den, og der er ingen tvivl om at hvis du kan slappe mere af vil selve din nedsidning blive bedre, men det hjælper jo altså ikke på at han stadig bare kan trække dig forlæns.

Hvis det var min hest og jeg ellers var meget glad for den ville jeg sætte den i ridning så den blev lidt mere lydig især fortil, eller jeg ville tage konsekvensen og sælge den, da du kunne få meget mere glæde af en hest omkring de 165.

Jeg håber ikke at du tager det alt for ilde op, men jeg har bare så mange gange set "små piger" med meget store heste og det bliver bare ikke så godt og sjovt som det kunne have været blevet.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 22:49

Når jeg rider slipper jeg også med lårene, det var det jeg troede var forkert for så sidder jeg ikke ordentligt fast føler jeg..

Jeg tænkte også på om det mon kan være psykisk, har haft brækket halebenet engang hvor jeg hverken kunne sidde eller ride i flere uger... efter det er min nedsidning bleve værre.. Det er som om jeg ikke "tør" sidde helt ned i sadlen..

Det tænkte jeg på idag da jeg red, jeg lagde mærke til hvordan jeg læner mig en smule frem så jeg ikke sidder med hele vægten på numsen..

Så det er vel egentlig det jeg skal arbejde med..

Mvh Kavantus

0
0
Svar på denne tråd

Du skal
Forfatter: 
Dato:  20-01-2006 01:24

prøve at blive filmet ;-)

Hvis du ser dig selv på video, og prøver at rette dine fejl, og bliver filmet igen - så tror jeg du kan lære en del (y)

Men jeg giver også Nana og Janet ret - du må ikke klemme (n) På den anden side, så skal man have lårene 'til', så man kan bruge dem, når man skal stå imod, de må bare ikke klemme hele tiden.

Grete har sådan set også ret, men vi ved jo godt, hvor svært det er at skifte hest

Selv havde jeg en del år, hvor jeg ikke kunne sidde ordentligt ned (efter 18 års ridepause), så red jeg letridning(eller galop ;-) ) indtil hesten var helt på plads i samlingen, og kunne jeg sidde (y)

Ingen mennesker kan sidde ordentligt ned, hvis hesten ikke bruger ryggen korrekt :-( - så hvis det er problemet, så bliver det jo ikke mindre af hestens størrelse :-P

Held og lykke med projektet (y)

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Sadel...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2006 08:17

Ja - jeg kan kun prale med at have en lille islandsk vallak på 138 cm, men jeg har haft samme problem (og det har andre ryttere også hvis de har prøvet ham). Han har en STOR trav og er LANG af en islænder at være og STORT bygget er han.

Når han gik 100 % i bæring bagfra var det FEDT og nemt at sidde der, men sådan har han endnu ikke styrke til at gå hele tiden. Ind imellem falder han fra hinanden og jeg følte mig som en sæk kartofler der bumlede rundt. I nedtagningerne til skridt var det også øv og ikke ligefrem elegant.

Og når jeg sidder uroligt i sædet går han endnu værre, med yderligere uro i sædet til følge :-(. Dårlig cirkel at komme ind i !.

Jeg havde en islandsk sadel uden megen støtte, men herligt meget frihed - sadlen hed også Liberty ;-).

Jeg investerede i stedet i en dressursadel med megen støtte og VUPTI !!!. Problem solved.

SÅ kunne jeg sidde stille i trav, og give præcise og rolige hjælpere og vupti går han 100 % bedre og er derfor endnu nemmere at sidde på. Og han virker bestemt mere tilfreds og slår ikke længere fra fortil.

Bliver ikke længere "lang" i traven og japper heller ikke bare afsted, men går med bæring og swung så man føler at kunne ride i 100 år uden at blive træt.

Tölten skal vi så øve os i at ride i en dressursadel, det er dælme underligt, men burde kunne lade sig gøre ;-). Det er som om at signalerne går mindre tydeligt igennem til ham.

Men tölten er jo ikke noget problem for dig ;-).

Min idé er at finde en sadel du sidder BEDRE i, så bliver du også mere tryg og læner dig ikke så langt frem. jeg lænte mig også frem før jeg fik denne sadel (Kentaur Artemis).

Og køb et Christ lammeskindsovertræk til sadlen, så er der INGEN fare for dit haleben. Jeg rider selv med et sådant, det er super.

KatrineH

Det bedste er bare islandske uldtotter
0
0
Svar på denne tråd

jeg kan
Forfatter: 
Dato:  21-01-2006 16:57

sådan set godt forstå hvis du har lidt svært ved det. Især hvis du rider i en almindelig engelsk dressursadel ell. lign. De placerer en på en fuldstændig åndssvag måde (bare min mening )der gør, at man ikke kan sidde ligeså naturligt som uden sadel. En del kan selvfølgelig afhjælpes ved at smide bøjlerne, men det bedste ville nok være at smide sadlen helt..

Når man sider uden sadel vil man automatisk intage et korrekt sæde, for det er en helt naturlig ting. Bare se små børn - de sidder tit mere korrekt end diverse "dygtige" dressurryttere...

Så, mit råd er, at du skal finde en anden sadel, der bedre hjælper dig til at finde dit naturlige tyngdepunkt, og ikke det tyngdepunkt man får af de moderne sadler. Var det ren volapyk??

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  21-01-2006 17:06

nu egentlig umiddelbart folk har mere tendens til stolesæde hvis de rider uden sadel...

Desuden vil jeg ikke mene at uden sadel er en god ting hvis man i forvejen har problemer med at hesten hiver en ud af sadlen... ;-)

Jeg synes du har fået rigtig mange gode råd her i tråden så det er bare med at komme igang med at prøve af og se hvad der virker for dig. :-)

Hilsen

- Matilde og Shalu :-D-

Medlem af SAK & DÅHM

Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
0
0
Svar på denne tråd

ikke kun dig med problemer:-)
Forfatter: 
Dato:  21-01-2006 18:22

Hejza

Du er ikke den eneste med problemer! Godt nok vejer jeg ikke 60 kg, men jeg har altid problemer i nedsidning.

Godt nok rider jeg ikke lige i øjeblikket, men inden min gamle heste Olando blev aflivet red jeg på ham (selvfølgelig )

Jeg kunne ikke sidde ned på ham, jeg bumpede der ud af.

Så derfor stod den bare på letridning, aldrig nedsidning.

Jeg kunne få hesten til at gå langt pænere i letridning. ASå jeg opgav.

Jeg følte at jeg slet ikke kunne bruge mine ben, de hang bare og dinglede

Så efter 8 måneder med Olando kunne jeg stadig ikke sidde på ham og havde nok højst redet 10 minutters nedsidning sammenlagt.

Ikke nogle gode råd herfra- blot min historie

Held og Lykke

:-D Stina :-D

0
0
Svar på denne tråd

uden sadel
Forfatter: 
Dato:  22-01-2006 02:16

Man kan sagtens sidde ned på en hest uden sadel, men man sidder ikke dressurmæssigt korrekt (n)

Man kommer til at følge bevægelsen ved at læne sig tilbage/vippe i lænden - og det er ikke korrekt - og heller ikke hensigtsmæssigt.

Man skal i stedet bruge hele ryggen + lænden (men ikke kun lænden) i sin indvirken.

Selv om det er svært, så er det korrekte dressursæde altså stadig den lodrette linie fra ryggen ned til hælen (y)

Hvis man sidder korrekt i en rigtig og god dressursadel, skal man lære hesten at bruge sin ryg rigtigt. Så bliver det ikke svært.

Det er ikke så forfærdelig mange år siden, jeg har lært at man skal lade hesten gøre arbejdet - også at bære én ordentligt i trav ;-)

Jeg kan nemlig godt sidde ned på den 'værste kamel', men min indvirken bliver ikke ret god...

Prøv at kigge efter på de dygtige dressurrytttere - der er mange af dem, der sidder og hopper lidt.

For det er normalt bedre at hoppe, end at klistre til sadlen. I dressur ;-)

- -

PÅ tur, og uden sadel er det fedest bare at sidde helt afslappet - siger en gammel 'uden-sadel-rytter' ;-)

0
0
Svar på denne tråd

du kan også prøve denne
Forfatter: 
Dato:  22-01-2006 10:25

opstilling

Sadlen midt på hestens ryg

Lange bøjler (behagelige selvfølgelig)

Godt stærtk og stabilt knæslutte

Hænderne på højkant og albuerne ved livet/siden.

Skyd brystet frem og hav det som "det højeste punkt" (relativt)

Når hesten tager tøjlerne, forstærk dit knæslutte og op med brystet - så er det fysisk umuligt at blive trukkte ud og op af sadlen! Og i denne opstilling kan man sidde ned på hvad som helst *s*

• Naturlig bedækning tilbydes af skønneste broget Jack D. stg. 160
  • Hundeudstyr og hundelegetøj -25% rabat www.kaeledyrskompagniet.dk

Hilsener Gitte

mor til Tera 11 mdr.

0
0
Svar på denne tråd

Nedsidning
Forfatter: 
Dato:  22-01-2006 11:57

Nu er jeg endnu mindre end dig, og har under 50 kg der skal holdes ned i sadlen. Min hest er meget stort gående, og jeg har i forbindelse med mit arbejde redet hest på over 175.

Det gælder om at komme ned i sadlen, slappe og følge med hesten. Også få redet ryggen op på hesten, for så tager den dig noget bedre med.

Jeg har ikke lige kunne smide bøjlerne, for det har de fleste af hestene været for hysse til, men du må slappe at i benene, ikke klemme dig fast, følg med din hest, lær dens rytme at kende.

Hvis den hiver dig op af sadlen, så må der være noget drift bagfra der ikke er på plads.

Så slå måsen i sadlen og rid ;) Gør benene lange og afslappede, og ned om hesten.

Lån evt. "den kompetente rytter" på biblioteket og få gode råd om, hvordan man slapper af i sadlen.

God fornøjelse ;)

(også skal det lige siges...jeg skal også tit tage mig selv i ikke at blive rykket op af sadlen helt hellig er man jo ikke ;))

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2006 16:48

Det skulle ikke undre mig, om du sidder og svajer i sadlen. -Det er nemlig en rigtig dum ige. Du skal have helt lige ryg, evt. runde den lidt.

Du skal have en meget smidig lænd, for at kunne følge hestens bevægelser, så det må du arbejde med.

Duke
Behind every good, knowing horseman,
there is a horse that knows them better.
0
0
Svar på denne tråd

Smidig - men
Forfatter: 
Dato:  22-01-2006 23:19

ikke meget smidig lænd 8-)

Det er ikke meningen - og heller ikke ønskværdigt - at sidde og følge hestens bevægelser/klistre til sadlen, når hesten ikke går korrekt med ryggen 8-)

Det kan man ikke tåle i ret lang tid (n)

Og hvis det var så vigtigt med en smidig lænd, så ville mænd være langt dårligere end kvinder til at ride dressur - og det er de altså ikke ;-)

Mænd er generelt langt mere usmidige end kvinder :-P

---

Jeg er selv belastet af en meget smidig lænd, hvilket har gjort mig en bjørnetjeneste (n) igennem mange år :-(

Det resulterede i en ret udpræget grad af røntgenforandringer i lænden (slidgigt), men - hurra! - efter jeg holdt op med at forlange denne smidighed af mig selv, så er mine rygsmerter stort set forsvundet!

Og hesten går også langt bedre, for nu skal den nemlig samle sig og have ryggen op fra starten, og ikke først når den var redet varm. Det betyder så, at den endda får meget mere optimal træning ved en mindre indsats.

Resulatet er, at både hesten og jeg arbejder bedre og slider mindre på os selv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Bare..
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 14:42

Hej :)

Jeg har haft samme problem som dig, da jeg red en tung vallak på 175, er selv 165 og vejer 57 kg... fik lært det der med nedsidningen efter en måneds tid...

Det er bare noget me at finde det rigtige opstilling der skal til... du ska huske at give efter i lænden og prøve at følge hestens bevægleser. og så ellers bare klæmme dig fast med dine lår muskler..

Mvh. Mia
0
0
Svar på denne tråd

Ryggen ??
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 19:43

Hejsa...

Nu håber jeg ikke jeg bliver upopulær når jeg som den eneste kommer med den her idé Skal prøve at skrive det uden og fornærme nogen.

Men det lyder på mig som om at du ikke kan sidde ned på hesten fordi den ikke bruger ryggen nok?

Ligemeget hvor stor hesten er kan den altså stadig blive behagelig og sidde på hvis den har musklerne i ryggen (du skriver jo at du prøver og gøre dig tung, dvs. belastende sæde hele tiden) hvilket ikke er godt for ryggen. Så jeg kan egentlig godt forstå den ikke er nem at sidde på.

Jeg har redet mange forskellige heste de forskellige steder jeg har været staldpige.

De heste som var sværet at sidde på var dem som ingen muskler havde i ryggen.

Min mors DV hoppe har en meget stor gang, og meget ryg-sving, men hun har virkelig mange muskler i ryggen og hun er mega nem at sidde ned på.

Hvad med i stedet for og prøve at gøre dig tung så en gang imellem fjerne noget at vægten fra hesten ryg, ved at du løfter dig selv lidt fremad i sadlen og lad hesten søge frem og ned, det lyder da som om den mangler muskler i ryggen.

Men jeg har selvfølgelig ikke set hesten eller dig ride.

Hvis du bliver revet ud af sadlen fordi hesten bevæger hovedet er det nok fordi der mangler noget arbejde bagfra.

Som man siger:

Det du får i hånden er det du mangler og lave bagtil

.

Akademisk ridekunst?

Kursus ved Michelle Wolf d. 18. Ferbruar.
Mellem Tilst og Sabro, lige uden for Århus.
Ring eller skriv for mere info.
22 66 70 33
0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 19:45

.. Vil lige tilføje at hvis du sidder og prøver og "klamre" dig til hesten og koncentrer dig helt vildt om at sidde ned, så spænder du helt vildt, og det overfører du til hesten.

Akademisk ridekunst?

22 66 70 33
0
0
Svar på denne tråd

Sanne...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 23:02

Ikke rygmuskler - men bugmuskler

En 4 års kan være langt nemmere at sidde på end en 8 års hest, redet hver dag. Begge kan have lige mange eller lige få rygmuskler.

Hesten arbejder korrekt hen over ryggen - det betyder imidlertidig ikke at den skal have mange rygmuskler! Men det er klart at hesten undervejs opbygger rygmuskler. Det er bugmusklerne der sørger for at ryggen kan hvælve opad og sikre et afskub bagfra og frem til hestens mund.

Altså er det alfa omega at hesten arbejder henover ryggen for at være "behagelig" at sidde på - men det har faktisk intet med rygmuskler at gøre - men måden hesten bliver redet på!

MVH JANET*

0
0
Svar på denne tråd

Et citat... (2)
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 23:41
"Den der ikke vil degradere denne ædle kunst til en dårlig kopi - en kunst der har været højt agtet fra tidernes morgen og vil fortsætte at være påskønnet så længe der er mandshjerte og ridderværdighed i den menneskelige race - bør først være flittig med at træne hans egen krop og gøre alle dennes dele adrætte og mobile, så stive lemmer ikke vil være et besnærende bånd om bedre forståelse og føling."
Jeg er i gang med at læse en ganske udemærket bog om hvordan harmonien mellem rytter og hest skabes. Jeg er ikke nået så langt, men noget af det der står rigtig meget om, er hvordan rytterens perfekt afbalancerede sæde er grundstenen for al ridning. Der står også foreslag til hvordan dette sæde skabes. En hel del er øvelse, men det aller vigtigste er at være afslappet! Harmonien kommer af balancen og balancen kommer kun hvis man kan sidde afslappet. Så den der foreslog en longe og ingen bøjler og tøjler til rytteren må have læst samme bog som mig! Men det kommer ikke på en dag, jeg har da opdaget på egen krop at jeg fra tid til anden må tilbage "i snor" for at kunne koncentrere mig om at slappe af. (eller netop ikke koncentrere mig...)
I får lige et citat mere fra samme bog til slut:
"Sædet er grundstenen i ridekunsten, uden det balancerede sæde vil rytteren kun være en karrikatur" - Steinbrecht
Signe (en karrikatur på vej mod målet! )
Beklager i øvrigt den måske lidt mystiske oversættelse i citaterne, men det er ved at være sent...

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

Ja, der er
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 01:39

mange måder at lære det på ;-)

Men den med longen er god (y) - dog mener jeg ikke, at 'uden stigbøjler' er en særlig god idé (n)

Uden stigbøjlerne kommer man nemlig alt for let til enten at sidde for tilbagelænet/tilbagevippet i lænden (kun på sædeknoglerne) - eller for klamrende, krampagtigt for ikke at falde af - og især på en stor hest :-(

Ja, en hest, der ikke bruger ryggen ordentligt - kan man ikke sidde ordentligt på - man får simpelt hen tæsk nedefra

Men det er jo så lidt svært, for uden et ordentligt sæde hos rytteren, kan det være svært at få hesten til at bruge ryggen ordentligt...

Så 'frem og ned' og fx letridning er måske et meget godt bud på at få 'ryg' på, - og så derefter lære at sidde ned? Sådan gjorde jeg selv, da jeg efter 17 års pause skulle lære det igen Og nu har jeg lært det (y)

Eller lære det på en anden hest?

0
0
Svar på denne tråd

Janet...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 11:43
Det er også det jeg mener, men du skriver at hesten skal have afskub for at blive behagelig at sidde på, men det da netop det den ikke må.
Den skal træde ind under sig for at bruge ryggen, ikke skubbe?

Akademisk ridekunst?

22 66 70 33
0
0
Svar på denne tråd

Bæring og afskub...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 12:13

Ja, Sanne, det er også min teori. Selvfølgelig skal hesten have afskub, ellers kommer den jo ingen vegne. Men afskubbet skal tilpasses og bæringen øges. Så bliver det nemmere...

Mine travkrikker som har maximalt afskub er ikke særligt rare at sidde på, men arbejder man dem mod samling og bæring, ja så er det lidt nemmere...

Nin@: Ja, jeg glemte vist at skrive at den slags kræver en veluddannet hest, der ikke bare spæner rundt på en cirkel, men kan kontrolleres af longeføren og øge tempoet i takt med at rytteren bliver bedre. Og i øvrigt har god bæring, da det gør det en hel del nemmere for rytteren at fælge den bevægelser.

I øvrigt mener jeg ikke der er noget i vejen for at sidde lidt fremadlænet. Hellere det end tilbage. Især hvis hesten også har lidt svært ved det, og skal øve sig på bæring. Tilbagelænet forstyrrer hesten, og hvis rytteren også har et anstrengt sæde er det vist en ond cirkel. Så hellere lidt frem, og give hesten plads til at arbejde i ryggen, så bliver den også nemmere at side på med tiden.

Signe

www.vindskovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med sadlen???
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 13:08

Jeg har haft min hest i 2½ år, og har aldrig kunnnet sidde på ham. Jeg havde en Isabell Werth sadel. Jeg øvede og øvede til jeg blev helt blå i hovedet, men lige meget hjalp det.

Jeg blev så i november 2005 foreslået at prøve en anden sadel. Jeg prøvede en Stübben Avalon. Straks sad jeg bedre, men stadig ike godt nok.

Så fik jeg lov at låne en sadel af en der kommer og rider i min fars ridehus. Det var en Kieffer Wien.

Og lige pludselig kunne jeg sidde ned på min hest!!!

Surprise-surprise

Min ridelærer er ikke overrasket, for det har han tit set før. En sadel skal ikke kun passe til hesten, men også til ryttern.

Når du ikke vejer mere, lyder det som om din sadel ikke bør være større end en 16,5". Måske endda helt ned til 16".

Det skal gerne være sådan at når du sidder rigtigt i sadlen, så kan du lige have 4 fingre bagved dig. Tommeltotten skal rage ud bag ved bagsvidslen.

Håber du forstår hvad jeg mener.

Venlig hilsen Mette.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 14:20

Har virkelig også svært ved at sidde ned på min . Han har meget rygsving og bæring så det kræver endnu mere arbejde, da jeg har været vandt til at ride en to'er uden nogen af delene !

Han er ikke så gammel endnu, så han mangler en del balance, og derfor går det også lidt hurtigere ..

Men vil tage deres råd til mig :) Only one way, træning, trænoing, træning ..

0
0
Svar på denne tråd

Sanne igen
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 19:42

Nej, jeg tror du har misforstået mig.

Jeg skrev:

Hesten arbejder korrekt hen over ryggen - det betyder imidlertidig ikke at den skal have mange rygmuskler! Men det er klart at hesten undervejs opbygger rygmuskler. Det er bugmusklerne der sørger for at ryggen kan hvælve opad og sikre et afskub bagfra og frem til hestens mund.

Det er ikke afskubbet i sig selv der gør hesten nem at sidde på. Et stort afskub kan være svært at håndtere. Jeg skriver det er bugmusklerne der skiftevis spændes og afspændes og det er dem der får ryggen til at hvælve opad - og dermed bliver hesten nemmere at sidde på. Men for at bugmusklerne bliver aktiveret kræver det at hesten bliver redet korrekt, dvs. fremdrift bagfra og frem. Med tiden får man hesten til at træde længere ind under sig.

Du skriver at at hesten ikke bruger ryggen godt nok - dertil er jeg enig - men du skriver så at det er fordi den mangler rygmuskler - dertil er jeg ikke enig længere ,fordi det ikke har noget med rygmusklerne, men derimod bugmusklerne, at gøre.

MVH JANET*

0
0
Svar på denne tråd

Janet...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 23:26

Ja lige ind til sidst er vi stadig enige :-)

Mener nu at det er ryggen der skal være muskler på, og sådan har det da altid været, det er jo den du sidder på, ikke maven Selvom de muligvis også har noget med bug-musklerne at gøre.

.

Akademisk ridekunst?

22 66 70 33
0
0
Svar på denne tråd

Rygmusklerne
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 00:57

skal gerne være der som polstring, men bugmusklerne skal være der, for at trække hesten sammen nedenom, så ryggen hvælver sig - som Janet skriver (y)

Afskub og bæring er ikke så langt fra hinanden, som mange gør det til 8-) Det skrev Julie Taylor om på et tidspunkt.
Grandi har været syg her i vinter, så han har ikke været redet i 'dressurform', men mest tullet lidt i skoven ;-)

Her til aften red vi også i skoven (hvad skal man ellers, når man ikke har ridehus, og der ligger ½ m sne på banen :-P ), og nu var han så fremskreden i sin form, at jeg kunne ride en god nedsidning på ham.

Han havde endnu ikke meget bæring, men en god ryg og et udmærket afskub (y)

Så det er da en glimrende start til nedsidning - men naturligvis: en hest med en fremragende bæring, kan være som en sofa i trav(det kan han også) (y)

Men mindre kan vel også gøre det?

0
0
Svar på denne tråd

Nina..
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 10:34

Det er det jeg mener Vi er altid så enige!

Sanne, når du taler om at hesten skal træde ind under sig og opnå bæring, er det jo helt rigtigt - men det ville være en træls situation kun at kunne sidde ned på heste der var samlet - hvilket en 4 års jo ikke er (måske momentvis).

Det er såan med afskubbet at det med tiden skal ændre kraftform, sådan at afskubbet bliver mere kontrolleret og anvendes til en opadgående og fremadgribende kraft.

Musklerne omkring rygsøjlen gør ryggen mere modstandsdygtig overfor rytterens vægt - men det er ikke disse der sørger for hvorvidt hesten er nem at sidde på - det er hvorvidt hesten bliver redet!

Mange af de ungheste jeg har tilredet, har været nemmere at sidde på end mange af de ældre heste, netop fordi disse ikke havde været redet optimalt - trods det havde de dog massere af rygmuskler (som var opbygget via spændinger), hvor unghestene havde færre rygmuskler (som var blevet opbygget via longe før tilridningen startede)

Det der gjorde unghestene nemme at sidde på var, at de blev redet med fremdrift bagfra = godt afskub, frem til munden, hvorved hesten søgte frem til en tøjle der støttede op - Afskubbet stimulerer bugmusklerne til at skiftevis at spænde og afspænde hvilket får ryggen til hvælve og bevæge sig i takt med bevægelsen - Der kommer sving i ryggen

Rygmuskler i sig selv er altså ikke afgørende for om hesten er "nem" at sidde på.

MVH JANET*

0
0
Svar på denne tråd

prøv Swift og Sommermeier
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 22:07

Sally Swifts bog "Centreret ridning" er meget inspirerende vedr. sæde og opstilling. Den koster ca 250 kr i dansk udgave og kan sikkert også lånes på bib. En anden inspiration er "Det gode sæde" af Ina G Sommermeier fra forlaget Levade. Den er kun på 30 sider og der er masser af gode øvelser.

Hilsen trude

0
0
Svar på denne tråd

Jeg giver
Forfatter: 
Dato:  06-02-2006 01:30

trude helt ret (y)

Begge bøger er glimrende inspiration (y)

Janet, i øvrigt står der i det nye nr. af Equipage netop det, jeg så mange gange herinde har skrevet i nogle af de talrige 'klassisk vs. moderne debatter' om korrekt samling: nemlig, at hestens indundertrædning ofte er en illusion 8-)

De henviser til min evige kilde: Mikael Holmstrøm samt Julie Taylors yndling: Hillary Clayton.

Som Julie så ofte har skrevet, så er afskub og bæring én og samme sag - men hesten bøjer mere op i bentøjet og bøjer ryggen opad som en bro ved høj samling 8-)

Den opadbøjede ryg kan sagtens fås frem også hos en mindre samlet hest, som jeg forsøgte at beskrive med min nat-sne-skovtursbeskrivelse længere oppe ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2006 14:36

Præcis

MVH JANET*

0
0
Svar på denne tråd

Centreret ridning ..
Forfatter: 
Dato:  07-02-2006 12:38
Forstil dig at dine ben er lave at halvtsmeltene flødeis. isen starter i den øverste del af låret. Isen smelter ned gennem låret til knæet og skal løbe ud af et lille bitte hul i hælen.

Håber du forstår hvad jeg mener. Det har hjulpet meget på min nedsidning.
Jeg vi anbefale dig en bog der hedder "Centreret ridning", af Sally Swift.
Kanon god bog om grundlæggende ridning.

Held og lykke :-)
0
0
Svar på denne tråd

Men hvordan
Forfatter: 
Dato:  07-02-2006 13:11

er det så lige at man rider "fremaddrift bagfra og frem?

Jeg har også nedsidningsproblemer, min hest går helt i stå fordi jeg sidder og tumler rundt. Jeg forsøger at lægge benene godt til, men det med fremaddriften forsvinder akkurat i det minut jeg sætter mig ned. Kan en af jer der kan ride hesten frem bagfra så den løfter sin ryg ikke prøve at forklare hvordan I gør?

0
0
Svar på denne tråd

Meget stille...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2006 14:33

Man sidder meget stille! I min bog er det fuldstændig umuligt at ride en hest frem til hånden hvis man ikke har styr på sit sæde. Hvis du tumler rundt, kan jeg godt forstå at din hest går i stå, du er jo et forstyrrende element, der gør det svært for den at bevæge sig. Jeg synes ikke du kan forlange søgning til hånden før du har styr på dit sæde, du skal give hesten de bedste betingelser for at løse opgaven. Så først og fremmest må du lære at slappe af og finde din balance, derefter har hesten fred til at søge frem mod hånden. Først når du er i ro og balance kan du forlange det samme af din hest!

Signe

www.vindskovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Galop først
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 10:42

Hejsa...

Har du prøvet at varme op i letridning, og derefter starte din nedsidning i galop? Det gør, at du blivere lidt mere smidig og bedre til at følge hestens bevægelser, inden du starter med den svære nedsidning... :-)

Et gratis og for mig ganske brugbart råd...

-Mia

0
0
Svar på denne tråd

Mias råd
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 22:36

er supergodt - og det har vi vist glemt at give her i tråden ?:-)

Hesten skal naturligvis være helt varm og gennemredet, før man prøver på noget som helst nedsidning 8-)

Ellers er det nemlig fuldstændig umuligt, hvis man har svært ved det i forvejen

Og så er det også en god ide, kun at ride ganske korte intervaller, så man ikke kommer til at spænde.

Og så er man altså nødt til at acceptere en vis grad af 'bumpning', for ikke at komme til at sidde og vippe i lænden eller læne sig tilbage. Men det vil være forskelligt, hvor tilbøjelig man er til det.

Én ting af gangen. Når man har bumpet lidt, finder man efterhånden ud af at slappe af alligevel (y) Der er longen god, så man ikke generer hesten i munden. Man kan jo senere træne alene, så de andre ikke sidder og griner af en ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Hæ hæ ...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 10:12

Det er altså spændende læsning det her, godt at de fleste der læser det har siddet på en hest for hold op hvor kan det lyde indviklet når man skal forklare det tilmed på skrift.

Jeg er på ingen måde uenig i de fleste indlæg kom blot til at tænke på hvor sjovt nogle har beskrevet en simpel ting som at sidde ned på hesten i trav, der er ikke noget at sige til at man skal stå i lærer i 6 år for at lærer at undervise andre i ridningens ædle kunst for det er ikke bare sådan lige at lære at "skvulpe" rigtigt.

0
0
Svar på denne tråd

Uha det er svært
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 20:40

det med at sidde ned... kender det.

Men efter jeg har fået stoppet sadlen om... helt om... sidder jeg betydelig bedre.

Så efter min mening har det også stor betydning hvordan sadlen ligger på hesten. Som det er før nævnt.

Få en uddannet sadelmager ud og checke både hvordan du sidder i sadlen og hvordan den ligger på hesten... De penge er givet godt ud.

Hygge

Sprit

0
0
Svar på denne tråd

Endnu et forslag
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 22:55

Her er allerede kommet rigtig mange gode ideer og forslag, men jeg kom til at tænke på min skønne oldenborg vallak med jordens største rygsving. Det tog mig over et halvt år ikke at lære at sidde ned på ham, jeg mener ikke. Så en sommerdag hvor vi ikke skulle lave noget bare nusse, overtalte min veninde mig til at ride en tur. Jeg havde gamle arb. ridebukser på uden skind, og det var det der skulle til. Ridebukser med fullskind fik åbenbart mig til at misse takten i hans trav, for så snart jeg red uden, så sad jeg bare perfekt.

Ved godt det lyder tosset og man føler i starten at man ikke sidder så godt fast, men det gør man, og det er et enkelt middel.

Ps. så er de bukser forøvrigt også utroligt billige...

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider